Coop köper Nettos svenska butiker

 

Coop, genom Coop Butiker & Stormarknader AB, har tecknat ett avtal om att förvärva Nettos svenska butiker. I affären ingår 163 butiker som på sikt kommer att stöpas om till Coops nya butiksformat.

Säljare är danska Salling Group Danmarks största konsumentföretag, som bland annat driver Netto i Danmark, Tyskland, Polen och Sverige.

– Vi tar i dag ett historiskt steg när vi på Coop Butiker & Stormarknader går från 240 till 400 butiker. Netto har på ett skickligt sätt byggt upp ett starkt butiksnät i södra Sverige, som vi nu ser fram emot att satsa på och utveckla vidare som Coop, säger Christian Wijkström, VD, Coop Butiker & Stormarknader.

Kedjan grundades 1981

Netto, som grundades 1981, är en del i Salling Group, en dansk koncern som driver butiker, e-handel och restaurangverksamhet. Netto har idag 163 butiker Sverige, där den första butiken etablerades 2002.

– I Salling Group är vi mycket nöjda med affären, som gör att vi kan koncentrera investeringarna på färre marknader och ytterligare fokusera vår verksamhet till förmån för kunder i Danmark, Polen och Tyskland, säger Per Bank, VD, Salling Group.

Integreras i Coops verksamhet

Affären innebär att Netto på sikt kommer att integreras i Coop Butiker & Stormarknaders verksamhet. Planen är att butikerna kommer att göras om till Coop-butiker med ett bredare sortiment av matvaror, bland annat Coops breda sortiment av hållbarhetsmärkt mat.

Affären innebär att Coop Butiker & Stormarknader AB köper Netto Marknad Sverige AB som driver samtliga Nettobutiker i Sverige.

Omfattar även anställda

Avtalet om överföring av verksamheten omfattar även de 2000 anställda i Netto. Butikerna kommer efter affären under en övergångsperiod att drivas under Nettos varumärke, men successivt stöpas om till Coop.

Partnerna har enats om att inte offentliggöra köpeskillingen för affären som planeras genomföras under sommaren. Affären förutsätter ett godkännande från Konkurrensverket.


Läs även: Coop öppnar ny butik i Kävlinge