Vinnande ätbar engångsartikel

Svea och Payson har för fjärde året i rad genomfört tävlingen Young E-business of the Year. Ungdomar från hela Sverige har skickat in sina bästa e-handelsidéer. Vinnare blev en smakrik och hållbar engångsartikel.

Syftet med tävlingen är att uppmana till ungt entreprenörskap och väcka intresse för e-handel. Tre bidrag tog sig hela vägen till final, där företaget Gottlery till slut stod som vinnare.

Ett njutbart hållbart liv

Tilda Wissmar från Göteborg ligger bakom idén som grundar sig på att det ska vara möjligt för konsumenter att både njuta och leva på ett miljövänligt sätt.

Gottlery tillverkar och säljer hållfasta och ätbara kexskedar.

– Det ska bli så roligt att fortsätta jobba för att inom kort kunna erbjuda kexskedar till privatpersoner i hela Sverige via vår hemsida. Vinsten kommer ekonomiskt hjälpa Gottlery att fortsätta jobba för en hållbar framtid, en sked i taget, säger Tilda Wissmar, VD och grundare av Gottlery.

Innovation och nischad idé

Arrangörerna lyfter fram nischningen i affärsidén.

– Det är fantastiskt att se att Sverige har en sån otrolig potential när det gäller innovation, entreprenörskap och e-handel. Något som årets vinnare verkligen tagit fasta på. Gottlery är dessutom en nischad e-butik vilket ligger rätt i tiden och är något som gör att vi tror extra mycket på dem, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Ekonomi.


Vinnare och finalister

Vinnare: Gottlery från Göteborg, tävlingsdeltagare: Tilda Wissmar

Gottlery tillverkar och säljer ätbara, hållfasta och komposterbara kexskedar för att ersätta engångsartiklar. Skedarna finns i choklad och vaniljsmak och är veganska.

Finalist: Releaso från Göteborg, tävlingsdeltagare: Axel Svensson

Releaso parar ihop personer som vill avsluta ett billeasingavtal med de som vill ta över ett leasingavtal med kortare avtalsperiod. På tjänsten kan vem som helst med ett leasingavtal lägga upp en annons.

Finalist: Clear Mind UF från Trollhättan, tävlingsdeltagare: Natsha Kwansrithongman, Linnea Jensen, Alexandra Emanuelsson

Clear Mind är en app som syftar till att skapa bättre fokustillfällen med färre störningar från mobiltelefonen. I tjänsten kan man ställa in hur lång fokusperiod man vill ha och då gäller det att inte använda mobilen, användarna belönas genom ett gamification-system.