Se H&M:s röststyrda butiksspegel

  LÄSTID: 1 MINUT

INNOVATION. Modekedjan H&M har tagit fram en interaktiv och röststyrd spegel. Den digitala spegeln finns i kedjans allra största butik, vid Times Square i New York.

Där, på andra våningen, kan kunderna ta selfies eller få modeinspiration och förslag på produkter. Allt styrs med rösten. Kunden kan också shoppa den föreslagna stilen med ”spegelrabatt”.

Projektet har man genomfört tillsammans med Microsoft, Ombori och Visual Art.

Se hur den fungerar på filmen nedan.


Läs även: 40 hårda fakta om röststyrning


H&M – Voice Interactive Mirror från Visual Art på Vimeo.






Så kan fysiska butiker använda AI

Så kan fysiska butiker använda AI

  Kundupplevelser 240 Ny teknik 434 Pro 4182 Måsteläsning 239
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

  Visual Merchandising 141 Kundupplevelser 240 Retailtrender 20
Varuhuskedjan Debenhams har lanserat ett helt nytt skönhetskoncept som man döpt till Beauty Hub. Premiär häromdagen i Stevenage där man byggt upp avdelningen med kunden i fokus.
Lyxiga macarons i somrig pop up

Lyxiga macarons i somrig pop up

  Butikskoncept 717 Nyheter 3431 Retailtrender 20 Nya butiker 1087
Ladurée har öppnat en söt liten pop up-butik där man laddat upp med sina världskända godsaker. Kiosken finns i designeroutleten Bicester Village i brittiska Oxfordshire.
Sex trender formar framtidens retail

Sex trender formar framtidens retail

  Kundupplevelser 240 Pro 4182 Trender 406 Måsteläsning 239
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre kundkontakter med visuell IVR

Bättre kundkontakter med visuell IVR

  Pro 4182 Kundupplevelser 240 Undersökningar 373
Kundernas upplevelse av kontakten med kundtjänst påverkar såväl kundnöjdhet som livstidsvärde. En ny undersökning lyfter fram vad som gör upplevelsen bättre under kundresan, bland annat visuell IVR.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

  Retailtrender 20 Nyheter 3431 Mode 316
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.
Från slask till AW med Minimarket

Från slask till AW med Minimarket

  Mode 316 Retailtrender 20 Design 285
Den 8 augusti släpps den första kollektionen med skor från Åhléns samarbete med modemärket Minimarket. Kollektionen omfattar 16 modeller, både av helt nya och utvalda Minimarket-klassiker.
Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

  Mode 316 Pro 4182 Ny teknik 434 Butikskoncept 717
Zara har nyöppnat sitt flaggskepp, här presenterar man framtidens butik. Kunderna möts av automation, RFID-teknik och sömlöshet. "Det är ett viktigt ögonblick för Inditex". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Deadpool dyker upp i augmented reality

Deadpool dyker upp i augmented reality

  Internationellt 1204 Ny teknik 434 Pro 4182 Kundupplevelser 240
Inför premiären av uppföljaren till första succéfilmen dyker Deadpool upp i AR-form hos kedjan. Nya upplevelser låses upp varje vecka för att locka fans till butiken ofta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med vulkaner och kokosnötter

Mode med vulkaner och kokosnötter

  Design 285 Retailtrender 20 Mode 316 Hållbarhet 179
Banana Republic har tagit fram chinos med naturliga – men aningen oväntade – material. Eller vad sägs om skal från kokosnötter och sand från vulkaner.
Virgin tar upplevelsen till nya höjder

Virgin tar upplevelsen till nya höjder

  Butikskoncept 717 Internationellt 1204 Retailtrender 20 Kundupplevelser 240
Konkurrensen från nätet är tuff för många branscher, inte minst för resebutiker. Men Virgin Holidays nya flaggskepp är den bäst säljande fysiska butiken någonsin. 
Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

  Butikskoncept 717 Visual Merchandising 141 Nya butiker 1087 Pro 4182
Ska du åka till London? Då är det absolut läge för ett besök i allt hetare Covent Garden. Den här butiken erbjuder en upplevelse utöver det vanliga – i en klassisk byggnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets fem tyngsta techtrender

Årets fem tyngsta techtrender

  Kundupplevelser 240 Måsteläsning 239 Pro 4182 Trender 406
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender som formar morgondagens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stones rullar in på Selfridges

Stones rullar in på Selfridges

  Pop up 136 Nya butiker 1087 Retailtrender 20
POP UP. I dag rullar Stones in på Selfridges i London. För att uppmärksamma bandets turné No Filter har det klassiska varuhuset byggt om The Corner Shop till en specialavdelning i rockens tecken.
Personalen checkar ut kunden i butiken

Personalen checkar ut kunden i butiken

  Internationellt 1204 Ny teknik 434 Pro 4182 Kundupplevelser 240
Utrustade med mobila kassaenheter ger sig personalen nu ut i butiken för att hjälpa kunderna med betalningen. Testerna genomförs i ett stort antal butiker. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt labb forskar om AI för retail

Nytt labb forskar om AI för retail

  Ny teknik 434 Pro 4182 Nyheter 3431
Algoritmer som tar hänsyn till det lokala vädret skapas när försörjningskedjorna ska optimeras. Det är ett av resultaten när ett innovationslabb för AI inom retail nu drar igång sin verksamhet. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny försäljningschef på I dig denim

Ny försäljningschef på I dig denim

  Nyheter 3431 Personer 217 Mode 316 Karriär 217
Med en nyanställd global försäljningschef gör Göteborgsbaserade I dig denim en internationell satsning. I dig denim har fokus på tillväxt och vill nu öka varumärkets synlighet på marknaden.
Bad och skidåkning för Chanel

Bad och skidåkning för Chanel

  Retailtrender 20 Mode 316 Nyheter 3431
MODE. Chanel släpper två nya kollektioner, Coco Beach och Coco Neige. Det är renodlade bad- respektive vinterkollektioner med Karl Lagerfeld som huvuddesigner.
Hyperlokal odling på stark tillväxt

Hyperlokal odling på stark tillväxt

  Hållbarhet 179 Pro 4182 Ny teknik 434 Internationellt 1204
Lokalodlat får en ny innebörd när plantorna växer till färdiga produkter på plats inne i butiken. Denna startup har redan avtal med två ledande dagligvarukedjor och verksamheten växer snabbt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Allt större obemannade butiker

Allt större obemannade butiker

  Butikskoncept 717 Nya butiker 1087 Retailtrender 20 Internationellt 1204
KASSALÖST. Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik.