Robot-pop up öppnar i Mood

  LÄSTID: 2 MINUTER

Hemfrid och Electrolux testar ett nytt robotkoncept och öppnar en gemensam pop-up i Mood Stockholm. ”Vi vill minska friktionen i vardagen”.

Tanken är att Electrolux robotdammsugare ska fungera som ett komplement till de tjänster i hemmet som Hemfrid levererar och därmed erbjuda kunderna en mer friktionsfri vardag.

Testar ett nytt koncept

– Vi drivs hela tiden av att förenkla våra kunders vardag och letar ständigt efter nya lös­ningar och innovationer som gör livet hemma lite enklare. Det ska bli oerhört spännande att testa ett helt nytt koncept med robotar och möjligheten att underlätta för kunderna varje dag i veckan, säger Hemfrids VD Maria Andersson.


Läs mer om pop up-butiker


I den nya tjänsten ingår att Hemfrids kunder kan uppgradera sina städabonnemang med en robotdammsugare. Kunden får roboten både levererad och installerad av Hemfrid. Modellen är Electrolux senaste Purei9 med anslutning till smartphone.

Vill minska friktionen

– Vi delar Hemfrids vision om att minska friktion och öka välmåendet i kundernas hem. Som innovationsledare vill vi hitta nya sätt att möta kunden och vi ser verkligen fram emot att utveckla denna idé tillsammans med Hemfrid ,säger Martin Hedström global marknadschef på Home Care & SDA för Electrolux.

Den gemensamma pop-upen som lanserar konceptet är placerad i Moods heminredningsdel. Den öppnade den 9:e april och har öppet tre veckor framåt.


Läs mer om robotar i detaljhandeln



Electrolux 1 Mood Stockholm 24


KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Butikskoncept 837 Handelsplatser 150 Pro 4592 Nyheter 3788
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  E-handel 960 Detaljhandel 152 Internationellt 1348 Mode 396
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Nyheter 3788 E-handel 960 Undersökningar 435 Detaljhandel 152
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  E-handel 960 Detaljhandel 152 Pro 4592 Nyheter 3788
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Personer 346 Sociala medier 101 Nyheter 3788 Köpcentrum 680
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Nya butiker 1215 Handelsplatser 150 Nyheter 3788 Pro 4592
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Nyheter 3788 Köpcentrum 680 Pro 4592 Retailtrender 60
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Möter konsumenten med marknad

Möter konsumenten med marknad

  Visual Merchandising 174 Pop up 154 Pro 4592 Kundupplevelser 336
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt containercentrum expanderar

Nytt containercentrum expanderar

  Destinationer 155 Handelsplatser 150 Pro 4592 Design 332
Konceptet ska fungera som en inkubator för lokala handlare och restauratörer. Nu öppnar man det andra centrumet, även detta är byggt av anpassade fraktcontainrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  Nyheter 3788 E-handel 960 Detaljhandel 152
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Pro 4592 Nyheter 3788 Köpcentrum 680 Kundupplevelser 336
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3788
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
”För enkelt att utropa butiksdöd”

”För enkelt att utropa butiksdöd”

  Pro 4592 Handelsplatser 150 Detaljhandel 152 Personer 346
Att utropa butiksdöd och prata om e-handeln som ett hot är för enkelt. Framtidens handel ställer helt nya krav på fastighetsägare och arkitekter. Det menar Jonas Ericsson, själv arkitekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här blir kontantlösa butiker olagliga

Här blir kontantlösa butiker olagliga

  Pro 4592 Nyheter 3788 Detaljhandel 152
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Skobutik + nagelbar = sant

Skobutik + nagelbar = sant

  Butikskoncept 837 Detaljhandel 152 Internationellt 1348 Produktutveckling 305
Butikskedjan har inlett ett samarbete med en nagelbar. Ambitionen är att skapa en bättre helhetsupplevelse. "Vi bygger en community tillsammans med våra kunder". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Logistik 136 Pro 4592 Nyheter 3788 Hållbarhet 232
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Veganskt koncept till Stockholmsverken

Veganskt koncept till Stockholmsverken

  Köpcentrum 680 Cityhandel 282 Pro 4592 Nyheter 3788
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Personer 346 Omnichannel 333 Undersökningar 435 Pro 4592
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Nyheter 3788 Hållbarhet 232 Personer 346 Varumärken 271
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Åhléns startar nytt butikskoncept

Åhléns startar nytt butikskoncept

  Detaljhandel 152 Butikskoncept 837 Nya butiker 1215 Nyheter 3788
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!