Roboten Pepper tar hand om betalningen

mastercard_robot_pepper

Han heter Pepper. Nu lanseras roboten som hjälper konsumenten med personliga rekommendationer, erbjudanden, information om produkter, samt utcheckning och betalning.

MasterCard presenterar i dag den första applikationen för handeln för SoftBank Robotics människoliknande robot Pepper.

Det är MasterCards innovationslabb i Singapore som tagit fram applikationen som gör det möjligt för roboten att koppla upp sig mot MasterCards digitala betalningsplattform MasterPass. Först ut att testa applikationen för en helt ny kundupplevelse blir Pizza Hut i Asien.

Pizza Hut i Asien kommer under slutet av 2016 att testa Pepper i sina restauranger. 

 – Dagens konsumenter förväntar sig personlig service och erbjudanden samt enkla och smidiga processer, både i butik och på nätet. Genom att vi nu kombinerar Peppers intelligens med den säkra digitala betalningsplattformen MasterPass, hjälper vi till att ge konsumenter en personlig betalningsupplevelse långt bortom de varuautomater vi är vana vid idag, säger Tobias Puehse, vice president, MasterCard Labs i Asien och Stillahavsområdet.

robot

Konsumenten kan börja interagera med Pepper genom att hälsa på den och para ihop sin digitala MasterPass-plånbok med roboten genom att klicka på Pepper-ikonen i den digitala plånboken, eller genom att skanna en QR-kod.

Efter detta kan konsumenten få hjälp med personliga rekommendationer och erbjudanden, ytterligare information om olika produkter, samt utcheckning och betalning. Pepper initierar, godkänner och slutför en transaktion genom att ansluta till MasterPass via Wi-Fi och hela köpet görs inuti den digitala plånboken.

 – Vi är väldigt entusiastiska över att välkomna Pepper till Pizza Hut-familjen. Vi befinner oss i en digital omställning för att förbättra kundens upplevelse och med denna lösning inbyggd i Pepper, som både kan ta emot beställningar och ta betalt för dem, kan kunder få en personlig service med kortare väntetider samtidigt som hela upplevelsen blir roligare och smidigare, säger Vipul Chawla, restaurangchef på Pizza Hut Restaurants Asia.

Den innovativa applikationen är framtagen för att fungera för enkla och snabba transaktioner i butik- och restaurangmiljö, men tanken är att den i framtiden även ska fungera på hotell, banker, flygplatser och andra liknande platser.

Appen kommer att visas upp på Peppers europeiska partnermöte som anordnas av SoftBank Robotics Europe i Paris den 24–26 maj 2016.