Här är vinnarna i Retail Awards 2022

Under torsdagskvällen utsågs vinnarna i årets upplaga av Retail Awards. Galan, som arrangeras av Svensk Handel, hölls på Waterfront i Stockholm. Kicks vann kategorin Årets digitala satsning, Asket tog hem Årets hållbarhetsinitiativ och den Umeåbaserade delikatessbutiken Duå korades till Årets butik.

Totalt tävlade 27 nominerade finalister om de nio kategorivinsterna. Åtta av dessa hade utsetts av jurygrupper, men kategorin Årets köpupplevelse avgjordes genom en öppen omröstning.

Sofia Larsen, VD på Svensk Handel.

Den senare vanns av Kjell & Co och man gjorde det för sin förstklassiga personliga service och rådgivning, i såväl fysiska, som digitala kanaler.

Även medarbetare prisades

– Svenska handlare ligger i framkant när det kommer till att anpassa sina verksamheter till en ständigt föränderlig omvärld. Under Retail Awards fick vi ta del av det bästa handeln har att erbjuda just nu och vi kan konstatera att innovationskraften i branschen är stark, säger Sofia Larsen, VD på Svensk Handel.

Utöver företag hyllades även medarbetare i handeln. Bank Bergström, VD på inredningsbutiken Nordic Nest utsågs till Årets ledare och Mark Supharoek Madsen på Elgiganten i Svågertorp blev Årets butikssäljare.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och galan avgjordes i år för femtonde gången.


Alla vinnare i Retail Awards 2022

Årets butikssäljare: Mark Supharoek Madsen, Elgiganten, Svågertorp
Årets butik: Duå, Umeå
Årets hållbarhetsinitiativ: Asket
Årets logistiklösning: Stadium
Årets ledare: Bank Bergström, Nordic Nest, Kalmar
Årets köpupplevelse: Kjell & Co
Årets digitala satsning: Kicks
Årets internationella expansion: Matsmart
Årets startup: OWNU App