Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Nyckelrekrytering på MQ MarqetMQ Marqet har rekryterat Carl-Fredrik Liljeström som ny Head of Digital and Supply Chain.
- Begagnathandeln har flyttat till nätetBegagnathandeln har digitaliserats – nätet är nu den naturliga platsen för second hand.
- Zalfas formar framtidens konsumtionGeneration Zalfa formar framtiden butiker och köpcentrum – redan i dag. Vi har gjort en sammanställning av det du behöver veta.
- Utökad satsning på kompaktformatDagligvarukedjan fortsätter sin expansion med nya butiker. Nu öppnar två enheter med det senaste kompaktformatet.
- Citysamverkan stärker organisationenMalmö Citysamverkan förstärker sin organisationen med ytterligare en cityledare; Fredrik Stenfell.
- Här kliver DRM-LND in i MellanösternHär är köpcentrumet som DRM-LND valt för sin första etablering i Mellanöstern.
- Början på en tung trendI en kommentar i texten växer nyheten plötsligt och blir något större; en kategoriöverskridande trend.
- Ny VD på Storebrand FastigheterStorebrand Fastigheter har utsett Henrik Bastman till ny VD.
- Här öppnar Søstrene största butikenStaden en inspirationskälla i Søstrene Grenes största butik hittills. Se bilderna från konceptet.
- Guided customization en kundfavorit”Guided customization” hamnar allt mer i fokus inom livsmedel. Men detta är en trend som sträcker sig över kategorigränser.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel