Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Nytt mikroformat för mat på språngKedjan lanserar microbutiker för mat på språng. Det nya konceptet är en satsning på växande kategorin ”food for now”.
- City Gross stärker ledningsgruppenCity Gross förstärker ledningsgruppen med två erfarna profiler som tillträder i höst. Fokus ligger på koncept, varumärke och försäljning.
- Ny matdestination tar formEn ny restaurang öppnar som första steg i utvecklingen av en matdestination. Fokus ligger på att skapa en plats där mat och gemenskap möter arbetsglädje.
- Glöm inte generation XGen X påverkan är djup och alltför ofta förbises av varumärken. Här är veckans måsteläsning.
- Biltema öppnar varuhus på ÅlandBiltema etablerar sitt första varuhus på Åland, med öppning planerad till sommaren 2027.
- Jubileum ger lyft åt stadskärnorFyra centrumföreningar får vardera en miljon kronor för att utveckla sina stadskärnor.
- Uppåt för dagligvaror i juliSvensk Dagligvaruhandel rapporterar volymtillväxt och en starkare utveckling för e-handel än butik.
- Omvärldskollen 250814Aktuella notiser från detaljhandeln. I dag med fokus på nya leveranslösningar, digitala koncept och tekniksatsningar som förändrar kundupplevelsen.
- Generation X kliver fram som köpkraftGeneration X kliver fram som en global köpkraft att räkna med. En ny rapport visar hur de formar konsumtionen i ett decennium framåt.
- Second hand slår nytt rekordKedjan har slagit nytt försäljningsrekord i juli. Detta är ett resultat av flera pågående trender.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel