Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Omvärldskollen – 21 november 2025Från AI-baserade köpupplevelser och digital infrastruktur till varumärkesbyggande pop ups och nya citydestinationer. Här är våra handplockade internationella detaljhandelsnyheter i snabbformat.
- Etableringskollen – 20 november 2025Etableringar i Stockholm, Hälsingland, Kalmar, Tibro och Skövde visar hur kedjor inom sällanköp, dagligvaror, skönhet och sport fortsätter att utveckla sina butiksnät. Här är veckans viktigaste öppningar och satsningar.
- Så handlar svenska konsumenterNy statistik visar hur svenskar fördelar sina köp mellan fysisk butik och e-handel. Skillnaderna är stora mellan kommuner.
- Detta sliter mest på medarbetarnaEn ny rapport visar hur kundmötet påverkas av små men återkommande beteenden. Undersökningen ger nya insikter om vad medarbetare kämpar med under årets mest intensiva perioder.
- Malin Lundell ny landschef på LindexLindex rekryterar Malin Lundell som ny landschef i Sverige. Hon tillträder i mars 2026.
- Adlibris rekryterar ny försäljningschefAdlibris utser ny försäljningschef och permanent VD som en del av arbetet med omnikanals- och butiksutveckling.
- Så utvecklar Kaufland sitt lågprisformatKaufland fortsätter växa i Europa och vässar sitt lågprisformat i stormarknadsstorlek. Tre nya butiker visar hur kedjan utvecklar konceptet och stärker sin position på marknaden.
- Nytt nätverk för inkluderande ledarskapLead Network lanserar en svensk avdelning. ”Kan möjliggöra samtal och förändring”, säger Agnese Filippi, Agnese Filippi, Sverigechef på Coca-Cola.
- AI styr årets Black Friday-köpGenerativ AI styr allt fler köpbeslut under Black Friday. En internationell studie visar hur konsumenterna planerar, jämför och låter tekniken vägleda dem.
- Tekniken är inte dödDe har inte dött, snarare antagit en ny form och utvecklats. Jag syftar på två teknikbaserade lösningar vi skrivit en hel del om.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel
