De vann Young E-business of the Year

  LÄSTID: 2 MINUTER

Ruzanna Khachatryan och Evelina Ek är vinnare av Young E-business of the Year.

Årets vinnare av Young E-business of the Year har enligt juryn gjort ett gediget arbete med att kartlägga ett problem – och därefter utvecklat en produkt som passar i ett e-handelsformat.

För att uppmuntra fler ungdomar att starta e-butik och främja ungdomars entreprenöriella anda instiftade Payson och Svea Ekonomi under 2017 det årliga priset ”Young E-business of the Year”.

Vinnande förslag från Västerås

Under oktober i år har ungdomar mellan 15 till 25 år haft möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium. Sex finalister har nu utsetts och däribland vinnaren: CleverBook från Västerås.

Anpassade anteckningsblock

Bidraget är inskickat från Evelina Ek och Ruzanna Khachatryan som driver UF-företag (Ung Företagsamhet) på ABB Industrigymnasium i Västerås. Deras affärsidé är att sälja anteckningsblock specialanpassade för mattekurserna på gymnasiet.

– Sverige går en ljus framtid till mötes med så många unga entreprenörer i landet. Årets vinnare CleverBook har gjort ett gediget arbete med att kartlägga ett problem och därefter utvecklat en produkt som smidigt passar in i ett e-handelsformat, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.


Läs även: E-handelns två tyngsta trender


Vinnare och finalister

Vinnare: CleverBook från Västerås
Tävlingsdeltagare: Evelina Ek och Ruzanna Khachatryan

”CleverBook har utvecklat och säljer specialanpassade block för matematik. Blocken ska bland annat innehålla formler, problemlösningar, förslag på gratisappar, hemsidor och youtube-kanaler som kan vara till stöd i matematikundervisningen”.

Finalist: iWant från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Daniel Hallberg, Klas Bergren, Marcus Skog, Mingchele Hua och Victor Ljungqvist

”iWant är en plattform där konsumenter kan göra sin efterfrågan på nya produkter hörd. I appen kan konsumenter backa varandras idéer och företag kan även göra anspråk på idéer som svar till konsumenterna för att utveckla den efterfrågade produkten”.

Finalist: Senior Box från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Jonas Petersen

”Senior Box är en månatlig prenumerationslåda riktade mot äldre. Månadsvis får mottagaren roligt och gott innehåll som riktar sig mot äldre. Syftet är att ge äldre som lever i ensamhet något att se fram emot”.

Finalist: Safe Drinking från Bromma
Tävlingsdeltagare: Johanna Jaklinder, Emma Söderqvist, Caroline Blyberg, Amanda Sjövall och Jessica Törnberg

”Safe Drinkings idé är en liten och smidig strip som är avsedd att upptäcka eventuella droger i drinkar eller andra drycker. Om stripen ändrar färg finns det spår av droger i drycken”.

Finalist: Tutum-bag från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Karen Schneider, Ida Almgren och Isabel Synning

”Tutum-bag är en snygg och reflekterande träningsväska. Färgglada reflexremsor eller vanliga reflexer avfärdas ofta av unga, men med Tutum-bag får du en snygg träningsväska som också är en diskret reflex”.

Finalist: Not too young från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Filippa Uhr, Alicia Holmgren, Olivia Törner och Vickie Wallin

”Not too young är en app som sammanför ungdomar och människor som behöver få ett enklare jobb gjort, exempelvis gräsklippning eller barnpassning”.

Om Young E-business of the Year: Unga mellan 15 till 25 år kan tävla genom att presentera sin bästa e-handelsidé. Tävlingen äger rum i oktober och första pris i tävlingen är ett stipendium till ett värde av 10 000 svenska kronor.

Läs även: Detaljhandelns tyngsta trender 2019






Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Nyheter 3791 Kundupplevelser 339 Nya butiker 1220 Destinationer 158
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i världens största Lushbutik

Kika in i världens största Lushbutik

  Internationellt 1352 Kundupplevelser 339 Visual Merchandising 176 Nya butiker 1220
I en tid då förnyelse behövs mer än någonsin, är tanken att den nya destinationsbutiken ska ge mer innovativa, kreativa och personliga upplevelser. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ikeas nya destination på Manhattan

Ikeas nya destination på Manhattan

  Cityhandel 283 Butikskoncept 839 Internationellt 1352 Pro 4599
Ikea öppnar den 15 april sin första butik med cityläge i USA. Ambitionen är att bli en bekväm destination för heminredning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

  Nyheter 3791 Pro 4599 Handelsplatser 151 Köpcentrum 683
Hösten 2020 öppnar sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson en tränings- och hälsoanläggning i Lidls handelsbyggnad.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

JLL Retail Agency förstärker teamet

JLL Retail Agency förstärker teamet

  Karriär 330 Personer 348 Nyheter 3791
JLL Retail Agency växer och rekryterar två nya medarbetare, Malin Andersson och Jennifer Karlberg. ”Vi är otroligt glada över att ha rekryterat två riktigt vassa kompetenser som kommer tillgodose våra kunders behov”.
Så får Elgiganten kunden att stanna

Så får Elgiganten kunden att stanna

  Pro 4599 Kundupplevelser 339 Visual Merchandising 176 Design 333
Elgiganten uppdaterade butikskoncept har visat sig vara framgångsrikt. Det har lett till att kunderna i genomsnitt uppehåller sig dubbelt så länge i butikerna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Butik skapas av köpcentrumets besökare

Butik skapas av köpcentrumets besökare

  Nyheter 3791 Produktutveckling 306 Detaljhandel 161 Pro 4599
En ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när man som första köpcentrum låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadsansvarig på Storesupport

Ny marknadsansvarig på Storesupport

  E-handel 961 Personer 348 Karriär 330 Detaljhandel 161
Storesupport har rekryterat Josefin Holmqvist som marknadsansvarig. Målsättningen att stärka företagets roll som ledande helhetsleverantör till Sveriges detaljhandel
30 000 butiker senare …

30 000 butiker senare …

  Nya butiker 1220 Varumärken 272 Detaljhandel 161 Nyheter 3791
Det är 30 000 butiker och 48 år mellan de två bilderna. Under gårdagen öppnade Starbucks sin butik (jo, de kallar det butiker) nummer 30 000 i Shenzhen i Kina. 
Här är New Yorks nya måstedestination

Här är New Yorks nya måstedestination

  Detaljhandel 161 Internationellt 1352 Pro 4599 Köpcentrum 683
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Pro 4599 Nyheter 3791 Handelsplatser 151 Nya butiker 1220
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Pro 4599 Mode 396 Internationellt 1352 Detaljhandel 161
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Nyheter 3791 Undersökningar 435 E-handel 961 Detaljhandel 161
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  E-handel 961 Nyheter 3791 Internationellt 1352 Pro 4599
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med känsla för arkitektur

Mode med känsla för arkitektur

  Internationellt 1352 Mode 396 Visual Merchandising 176 Detaljhandel 161
Varumärket har öppnat butik i Coal Drops Yard vid Kings Cross i London. Det är resultatet av ett samarbete som syftade till att definiera synen på mode – och arkitektur.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Nyheter 3791 Köpcentrum 683 Handelsplatser 151 Sociala medier 101
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Handelsplatser 151 Nyheter 3791 Nya butiker 1220 Pro 4599
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Pro 4599 E-handel 961 Måsteläsning 302 Trender 457
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Pro 4599 Köpcentrum 683 Retailtrender 60 Nyheter 3791
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Whole Foods tyngsta skönhetstrender

Whole Foods tyngsta skönhetstrender

  Internationellt 1352 Trender 457 Detaljhandel 161 Pro 4599
Whole Foods Market brukar dela med sig av sina spaningar kring tender inom mat och livsmedel. För första gången har man nu listat de fem tyngsta trenderna inom skönhet och wellness.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!