De är finalister till Best Innovation

 

NCSC Sweden Awards utökas i år med nya kategorier. Utöver priset för Best Shopping Center arrangeras två helt nya kategorier: Best Marketing Campaign och Best Innovation. Nu står det klart vilka som är finalister för bästa innovation.

Nordic Council of Shopping CentersSvenska Stadskärnor och Sveriges Centrumutvecklare arrangerar tillsammans Sweden Urban Arena. Årets upplaga äger rum på Stockholm Waterfront den 23 oktober.

Galamiddag med prisutdelning

Dagen avslutas med galamiddag och utdelning av priserna NCSC Sweden Awards 2018 och Svenska Stadskärnors Purple Flag-stad 2018.

Nu är det klart vilka som har nominerats till den nya kategorin Best innovation.


Finalister till Best Innovation 2018

FRÖLUNDA TORG

Skandia Köpcentrum AB

CentrumAkademin – för ett välmående och tryggt samhälle

Juryns motivering:

”Detta är ett spännande projekt med innovation utanför den traditionella ramarna. Omfattningen är bred och syftar främst till att bidra till ett bättre samhälle med bättre hälsa och ökad trygghet och handlar inte lika mycket om köpcentret och dess besökare i sig. Upplägget som sådant har öppnat upp för nya möjligheter för handlarna som enkelt har kunnat rekrytera praktikanter vilket samtidigt öppnat upp för nya arbetstillfällen inom de mer utsatta samhällsgrupperna. 

En eloge för att man i detta fall vidgat ramarna för den kreativa kraftens verkan. Ett utmärkt exempel på vilket ansvar en fastighetsägare och ett köpcentrum kan ta för att även bidra till ett bättre samhälle och plats där människor vistas”.

HÖGDALEN CENTRUM

Citycon AB

Ett underjordiskt odlingsprojekt för social och hållbar utveckling

Juryns motivering:

”Att konvertera icke uthyrbar yta till uthyrbara och samtidigt bidra till en hållbar utveckling och sysselsättning är ett utmärkt exempel på en innovativ lösning som driver och utvecklar branschen. Detta skapar nytta för både lokalsamhället och stadsutveckling och leder till ökad sysselsättning. Inte minst uppstår dessutom en ny typ av intäktsström genom ett effektivare resursutnyttjande med icke uthyrbara ytor vilket vi hoppas kan inspirera andra. Projektet ställer effektivt frågan om hur köpcentrumets framtida roll ser ut. Vilka verksamheter kan rymmas? Detta inspirerar till en dialog mellan aktörer som syftar till att ta vara på möjligheterna i en konvertering av fastighetsytor”.

RETUNA ÅTERBRUKSGALLERIA

Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö

Cirkulär ekonomi i praktiken

Juryns motivering:

”Detta projekt är en föregångare som visar på både mod och nytänkande. Initiativet är något som kan inspirera även andra med sin renodlade och tydliga inriktning. Genom sitt genomsyrande hållbarhetsfokus skapar det nytta både för köpcentret och besökare men även för staden och miljön och är till synes ett kostnadseffektivt projekt. Nyttan för köpcentret erhålls dels genom den strategiska placeringen nära återvinningscentralen men även genom det tydliga fokuset på miljö och hållbarhet med cirkulär ekonomi i centrum. Nyttan för besökare uppstår i enkelheten för alla att återvinna saker som därtill bidrar till ökad medvetenhet kring klimatfrågor. En extra stilpoäng för kreativiteten är att lokaler nyttjas till konferenser under tider då det är lägre besöksantal och verksamhet. Således ett bra slag för effektivt resursutnyttjande”.

THE LOBBY

AMF Fastigheter

Utveckling av framtidens handel

Juryns motivering:

”Kontexten är en miljö som aldrig tidigare förändrats så snabbt. Såväl detaljhandlare som fastighetsägare står nu inför nya förutsättningar som sätter den gamla affärslogiken ur spel. Det här är ett koncept som tar steget fullt ut i det oprövade. Med en hög innovationshöjd är man villig att experimentera för att hitta lösningar för den nya tidens köpcentrum. AMF Fastigheter lämnar det traditionella sättet att hyra ut yta för att i stället skapa innovativa samarbeten, både med varumärkena direkt men även med detaljhandelsföretag och influencers. Här skapas en mötesplats där digitala och fysiska kanaler samverkar. Sedan invigningen har konceptet ständigt utvecklats och förändrats. En innovationsvilja väl värd att uppmärksamma”.


Läs även: Lockar med disruptiv Food & Beverage


Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  Undersökningar 439 Detaljhandel 189 E-handel 973 Nyheter 3838
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
McDonald’s ploggar Sverige runt

McDonald’s ploggar Sverige runt

  Hållbarhet 239 Nyheter 3838 Trender 460
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Hon tar över Sollentuna Centrum

Hon tar över Sollentuna Centrum

  Karriär 344 Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Personer 361
I början av augusti får Sollentuna Centrum ny centrumchef. Carl Isaksson kliver av tjänsten och lämnar över till Pia Meijer.
Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

  Nya butiker 1234 Butikskoncept 852 Pop up 158 Detaljhandel 189
Konceptet huserar en mix av varumärken i en miljö som speglar framtidens detaljhandel. Här har Klarna och Daniel Wellington öppnat en gemensam butik.
Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

  Cityhandel 292 Måsteläsning 308 Köpcentrum 697 Pro 4637
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Här är årets bästa köpcentrum

Här är årets bästa köpcentrum

  Internationellt 1364 Nyheter 3838 Köpcentrum 697 Pro 4637
Årets bästa nya köpcentrum finns i Frankrike och Italien. Men ett nordiskt centrum fanns också bland vinnarna när de i veckan utsågs under en gala i Barcelona.
Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

  Nyheter 3838 Köpcentrum 697 Personer 361 Karriär 344
Efter elva år som VD på Vasakronan har Fredrik Wirdenius informerat styrelsen om att han önskar lämna sitt uppdrag.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Mode 406 Nya butiker 1234 Pro 4637 Nyheter 3838
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Nyheter 3838 E-handel 973 Mode 406 Karriär 344
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Mode 406 Karriär 344 Nyheter 3838 Personer 361
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Ny VD på Pulsen Retail

Ny VD på Pulsen Retail

  Nyheter 3838 Personer 361 Karriär 344
Den 9 april tillträder Stefano Crozzoli som VD på Pulsen Retail. Han kommer närmast från de egna bolagen MProfile och Testagram.
Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

  Personer 361 Karriär 344 Detaljhandel 189 Nyheter 3838
Markus Simko, blir ny inköpsansvarig på Urban Deli, med ansvar för inköp till Urban Delis butiker, saluhallar och restauranger.
Nya matkoncept till Stenungstorg

Nya matkoncept till Stenungstorg

  Pro 4637 Köpcentrum 697 Nyheter 3838
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Pro 4637 Omnichannel 339 Undersökningar 439 Konsumentbeteende 327
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Nya affärsområdeschefer på Citycon

Nya affärsområdeschefer på Citycon

  Köpcentrum 697 Karriär 344 Personer 361 Nyheter 3838
Citycon har utsett två nya affärsområdeschefer – Isabella Andersson och Mehmet Ruusuvirta.
De kan vinna World Retail Awards 2019

De kan vinna World Retail Awards 2019

  Internationellt 1364 Pro 4637 Nyheter 3838 Detaljhandel 189
Sedan 2007 delas World Retail Awards ut till de bästa kedjorna och initiativen inom internationell detaljhandel. Här är de nominerade företagen inför årets upplaga.
Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

  Nya butiker 1234 Nyheter 3838 Pop up 158 Butikskoncept 852
Under april dyker Gateau upp i from av pop up-butiker med påsktema. I sortimentet finns bland annat handgjorda chokladägg.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Nya butiker 1234 Mode 406 Pro 4637 Nyheter 3838
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Nu öppnas porten till Urban Escape

Nu öppnas porten till Urban Escape

  Cityhandel 292 Handelsplatser 156 Pro 4637 Köpcentrum 697
Urban Escapes nya hus i korsningen Regeringsgatan/Hamngatan fylls av hyresgäster. Huset har utgjort det största arbetet i omvandlingen av kvarteret.
Lidl öppnar sin andra butik i Trollhättan

Lidl öppnar sin andra butik i Trollhättan

  Nyheter 3838 Detaljhandel 189 Nya butiker 1234 Handelsplatser 156
Lidl fortsätter expansionen i Sverige med målet 200 butiker 2020 och nu är det klart för Lidls andra butik i Trollhättan. Butikens försäljningsyta blir 1 300 kvadratmeter och beräknas öppna våren 2020.