Definition av curbside pickup

Kundernas förväntningar på en sömlös, bekväm upphämtningsupplevelse kommer att skapa vinnare och förlorare i detaljhandeln. Där spelar curbside pickup en viktig roll. Med curbside pickup menas att kunden får varor köpta via e-handel levererade till sin bil – i anslutning till butiken.
Under de senaste åren har vi sett en dramatisk ökning av e-handelns andel i försäljningen. Inte minst gäller detta inom dagligvaruhandeln som visat på rekordökningar.
Strategier för curbside lanseras
En pådrivande faktor är curbside pickup, eller upphämtning vid butik på svenska. Var beredda på en ny fas i utvecklingen av svensk curbside där aktörerna lanserar en tydligt genomarbetatd strategi.
Den kommer bland annat innehålla anpassning av byggnader och parkeringar, men kanske framförallt: en ny organisation samt nya mjukvaror och hjälpmedel som underlättar för både medarbetare och kunder.
Därefter väntar troligen ytterligare en dramatisk ökning av curbside pickup.
En av detaljhandelns tyngsta trender
På andra marknader, exempelvis i USA, har upphämtning med bil vid butik varit den största pådrivande faktorn. Här har bland andra Best Buy och Target utmärkt sig.
När Walmart byggde ut sin kapacitet för upphämtning vid butik i USA såg man snabbt stora ökningar i försäljningen online.
Detsamma har vi nu sett tecken på i Sverige.
Så fungerar curbside pickup
• En konsument slutför en beställning online.
• Kunden väljer en tidslucka för leverans.
• Kunden betalar online med kreditkort eller annan betalningsmetod.
• Butiken tar emot kundens beställning.
• Vid den beräknade tiden kör kunden till butiken.
• Personalen kommer ut med beställningen till kundens bil.
Läs mer om Curbside pickup

Öppen läsning: Detaljhandelns tyngsta buzzwords

Senaste inläggen om detaljhandel
- E-handeln fortsätter uppåt
- Gordon rekryterar till två kundnära roller
- Detta präglar konsumenten 2026
- Ledarskifte i Balticgruppen
- Ny affärsområdeschef på Atrium Ljungberg
- Lagerhaus rekryterar ny retailchef
- Etableringskollen – 12 december 2025
- Omvärldskollen – 12 december 2025
- De bjuder kunderna på en julresa
- AI väljer klapparna – så blir produkten synlig
- Den långsamma kassan
- Kedja testar nytt fygitalt butikskoncept
- Innovativ servicekedja växer snabbt
- Vår minst kända stjärna
- Stärker arbetet med två platsutvecklare
- Etableringskollen – 5 december 2025
- Pumas flaggskepp del av ny strategi
- Omvärldskollen – 4 december 2025
- H&M:s designersamarbeten i ny fas
- Rusta utser Cathrine Wigzell till ny vd
