En festival i modedemoktratins tecken

  LÄSTID: 1 MINUT

Bilden visar Nikes studio för personalisering.

Under tre dagar fylldes några kvarter i Berlin av människor som älskar mode, musik och ny mat. Zalando har tagit sig an en mission – att demokratisera modet.

I helgen hölls Zalandos tredagarsfestival Bread & Butter. Företaget tog under helgen över Arena Berlin och fyllde den med det senaste modet, en rad musikakter och inte minst – mat, dryck och fest.

Förvandlat en låst branschmässa

E-handelsföretaget har nämligen förvandlat den före detta låsta modebranschmässan till ett event som är öppet för alla. Ambitionen är att skapa en möjlighet för vanliga konsumenter och modebranschen att mötas.

– Vi vill demokratisera modet och öppna upp det för alla, konstaterar Monica Franz, kommunikatör på Zalando.

Talks och konserter

Festivalen pågick den 1–3 september och under dessa dagar arrangerades även en rad ”talks”, DJ-spelningar och konserter. Bland annat med M.I.A., Wyclef Jean och Vivienne Westwood.

Följ oss på Instagram, där har vi lagt upp inspiration och idéer från festivalen.

Läs mer om strategin bakom eventet



Zalando 18 Nike 14


Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

  Mode 360 Karriär 282
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Maria Segergren som har rekryterats som inköpschef.
Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  Butikskoncept 784 Pro 4414 Logistik 122 E-handel 911
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Varumärken 264 Nyheter 3637 Pro 4414 E-handel 911
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  E-handel 911 Nya butiker 1154 Köpcentrum 633 Pro 4414
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Nyheter 3637 Pro 4414 E-handel 911 Undersökningar 406
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Sociala medier 99 Retailtrender 53 Nyheter 3637 Mode 360
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Omnichannel 318 Pro 4414 Butikskoncept 784 Pop up 148
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  E-handel 911 Undersökningar 406 Konsumentbeteende 307 Pro 4414
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  E-handel 911 Pro 4414 Internationellt 1287 Kundupplevelser 294
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  E-handel 911 Logistik 122 Nyheter 3637 Personer 286
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Måsteläsning 278 Omnichannel 318 Undersökningar 406 Pro 4414
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Nyheter 3637 Trender 438 Pro 4414 Mode 360
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode skapat av använda arbetskläder

Mode skapat av använda arbetskläder

  Hållbarhet 210 Mode 360 Pro 4414 Trender 438
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

  E-handel 911 Internationellt 1287 Personer 286 Pro 4414
Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

  Nya butiker 1154 Pop up 148 Omnichannel 318 Köpcentrum 633
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

  Internationellt 1287 Varumärken 264 Butikskoncept 784 Kundupplevelser 294
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stockmann öppnar marknadsplats

Stockmann öppnar marknadsplats

  Internationellt 1287 E-handel 911 Pro 4414 Nyheter 3637
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  E-handel 911 Ny teknik 480 Kundupplevelser 294 Pro 4414
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ola Wahlström ny CFO på MQ

Ola Wahlström ny CFO på MQ

  Personer 286 Karriär 282 Nyheter 3637 Mode 360
MQ har rekryterat Ola Wahlström som ny CFO för MQ. Ola har en bred erfarenhet från retail och haft flera olika roller inom området.
Anna utsedd till VD på Nelly

Anna utsedd till VD på Nelly

  Nyheter 3637 E-handel 911 Mode 360 Karriär 282
Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till VD på Nelly. Anna har varit Interim Head of Nelly sedan april 2018.