En festival i modedemoktratins tecken

 

Bilden visar Nikes studio för personalisering.

Under tre dagar fylldes några kvarter i Berlin av människor som älskar mode, musik och ny mat. Zalando har tagit sig an en mission – att demokratisera modet.

I helgen hölls Zalandos tredagarsfestival Bread & Butter. Företaget tog under helgen över Arena Berlin och fyllde den med det senaste modet, en rad musikakter och inte minst – mat, dryck och fest.

Förvandlat en låst branschmässa

E-handelsföretaget har nämligen förvandlat den före detta låsta modebranschmässan till ett event som är öppet för alla. Ambitionen är att skapa en möjlighet för vanliga konsumenter och modebranschen att mötas.

– Vi vill demokratisera modet och öppna upp det för alla, konstaterar Monica Franz, kommunikatör på Zalando.

Talks och konserter

Festivalen pågick den 1–3 september och under dessa dagar arrangerades även en rad ”talks”, DJ-spelningar och konserter. Bland annat med M.I.A., Wyclef Jean och Vivienne Westwood.

Följ oss på Instagram, där har vi lagt upp inspiration och idéer från festivalen.

Läs mer om strategin bakom eventet


Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  E-handel 973 Nyheter 3838 Undersökningar 439 Detaljhandel 189
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
Primark har öppnat världens största modebutik

Primark har öppnat världens största modebutik

  Internationellt 1364 Butikskoncept 852 Detaljhandel 189 Mode 406
Inte nog med att det är varumärkets största, det är nu även officiellt fastställt att det är världens största modebutik. Här är tre nya upplevelser i konceptet.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Pro 4637 Nya butiker 1234 Mode 406 Nyheter 3838
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Nyheter 3838 E-handel 973 Personer 361 Karriär 344
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Karriär 344 Personer 361 Mode 406 Nyheter 3838
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Fem innovationer delar på miljonbelopp

Fem innovationer delar på miljonbelopp

  Produktutveckling 307 Hållbarhet 239 Pro 4637 Mode 406
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Konsumentbeteende 327 Kundupplevelser 345 Pro 4637 Butikskoncept 852
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Nyheter 3838 Mode 406 Butikskoncept 852 Nya butiker 1234
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

  Pro 4637 E-handel 973 Visual Merchandising 178 Trender 460
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

  Logistik 138 Detaljhandel 189 Karriär 344 Nyheter 3838
Johan Engen rekryteras som ny logistikdirektör på Lindex och medlem i koncernledningen. Närmast kommer Johan från rollen som logistikchef på KappAhl. 
Nytt koncept för fygital handel

Nytt koncept för fygital handel

  Måsteläsning 308 E-handel 973 Omnichannel 339 Nyheter 3838
Med ett flexibelt butikskoncept hjälper köpcentrumet nya digitala varumärken att växa med fysisk handel. Konceptet står nu inför en bred lansering på en rad orter.
Lindex lovar att göra skillnad

Lindex lovar att göra skillnad

  Nyheter 3838 Pro 4637 Detaljhandel 189 Mode 406
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Walmart storsatsar på röststyrning

Walmart storsatsar på röststyrning

  Detaljhandel 189 E-handel 973 Nyheter 3838 Ny teknik 512
Det är är ett tydligt tecken på ett kommande genomslag. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, storsatsar på röststyrning och adderar en offensiv strategi för fulfilment. Den amerikanska kedjan Walmart har sedan en tid växlat upp satsningen på fullfillment av onlineordrar. En central del av detta har varit att förbereda butiksledet för utlämning av e-beställningar. Detta är … (läs mer)
Öppnar pop up med inriktning på e-handel

Öppnar pop up med inriktning på e-handel

  Cityhandel 292 Butikskoncept 852 E-handel 973 Nya butiker 1234
E-handeln skapar nya möjligheter även för den fysiska handeln. Familjeföretaget hittar nya kunder via etableringar av pop up-butiker.
Så fungerar nya Instagram Checkout

Så fungerar nya Instagram Checkout

  Detaljhandel 189 Sociala medier 102 Butikskoncept 852 E-handel 973
Instagram testar en ny lösning för shopping i appen. Användaren gör hela köpet i appen och får även uppdateringar om leverans. Så här fungerar tjänsten.
Kedja e-samarbetar med Drew Barrymore

Kedja e-samarbetar med Drew Barrymore

  Internationellt 1364 E-handel 973 Nyheter 3838 Personer 361
Kedjan har lanserat ett samarbete med Drew Barrymore som bara finns tillgängligt online.
Ida Lanto lanserar  bröllopskollektion

Ida Lanto lanserar bröllopskollektion

  Retailtrender 61 E-handel 973 Mode 406 Nyheter 3838
Ida Lanto fortsätter sitt samarbete med modeaktören Nelly.com. I slutet av april släpps bröllopskollektionen The Wedding Collection.
Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

  Ny teknik 512 M-handel 147 Logistik 138 E-handel 973
Företagen erbjuder en ny form av handel som är platsoberoende. Premiär i ett parkeringshus i Norrköping.
Tretorns nya team ska lyfta upplevelsen

Tretorns nya team ska lyfta upplevelsen

  Nyheter 3838 Personer 361 Karriär 344 Varumärken 275
Tretorn gör en stor satsning med fokus på att stärka upplevelsen kring varumärket. Ett nytt team ska integrera produktutveckling, design och marknadsföring.
Detta vill kunden se på produktsidan

Detta vill kunden se på produktsidan

  M-handel 147 E-handel 973 Detaljhandel 189 Undersökningar 439
Kundens förväntningar på onlineupplevelsen förändra snabbt. Man vill se fler bilder och filmer och få snabba svar på sina frågor – direkt på produktsidan.