Digital satsning på Nordiska Galleriet

 

Möbelbutiken Nordiska Galleriet har rekryterat Per Sköld och Rickard Liljeros. De ska leda bolagets satsning inom e-handel och digital marknadsföring.

Nordiska Galleriet grundades 1912 och är återförsäljare av designmöbler och inredningsdetaljer. Den fysiska butiken har sedan bolagets grundande funnits på Nybrogatan i Stockholm.

Nya ägare bakom e-satsningen

Under 2016 fick bolaget nya ägare och som ett led i bolagets nya strategi inleds en digital satsning. Man satsar på ny e-handel och fokus på marknadsföring inom sociala medier.

Axel Söderberg.
Rickard Liljeros.

– Nordiska Galleriet har en stark varumärkesposition, men har inte på senare år arbetat med att möta nya köpbeteenden på marknaden. Vi ställer nu om från att vara en klassisk möbelbutik till att även innefatta inrednings- och arkitekttjänster, försäljning till företag och e-handel, som är den största satsningen hittills, säger Axel Söderberg, arbetande styrelseordförande på Nordiska Galleriet.

Bakgrund inom Bangerhead

Till e-handelssatsningen har bolaget rekryterat Per Sköld och Rickard Liljeros, som båda har en bakgrund från e-handelsbolaget Bangerhead. Per Sköld är medgrundare och tidigare VD för Bangerhead och Rickard Liljeros tidigare marknadschef.

Båda går nu in som delägare och tar plats i bolagets ledningsgrupp tillsammans med Axel Söderberg.

Per Sköld.

En hundra år gammal startup

– Nordiska Galleriet har legat efter digitalt samtidigt som e-handel med möbler har exploderat senaste åren. Vi ligger i ett något högre prissegment än de tidiga aktörerna, men vi är övertygade om att våran nisch tar ordentlig fart i och med denna satsning. Vi ser oss själva som en hundra år gammal startup och det genomsyrar allt vi gör, säger Per Sköld, nytillträdd e-handelschef på Nordiska Galleriet.