Zalando testar returer on demand

Zalando lanserar en pilot för Instant returns, en expresstjänst för returer on-demand. Det gör det möjligt för Zalandos kunder att returnera varor inom 60 minuter samt boka en upphämtningsplats de själva väljer.

– Att erbjuda smarta leveranser och returneringsmöjligheter är viktigt i en snabbrörlig bransch. Många aktörer på nätet fokuserar på leveransen av paket, men vi möter behovet att titta på mer än bara leveransen, säger Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.

Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.

– För att kunna skapa det bästa kunderbjudandet behöver vi fortsätta att utveckla shoppingupplevelsen på nätet så det blir så enkelt, bekvämt och smidigt som möjligt.

Under pilottesten kommer tjänsten att vara tillgänglig för kunder i Stockholm utan kostnad måndag–fredag mellan klockan 7 och 21.

Hämtas inom en timme

Kunden gör en bokningsförfrågan för en retur direkt på en landningssida där adress, datum och tidsspann anges. Man har då möjligheten att paketet upphämtat inom 60 minuter eller inom ett spann på en timme någon av de följande dagarna.

När en bokningsförfrågan gjorts skickar PostNord automatiskt uppgifterna till det bud som befinner sig närmast paketet.

Bekvämlighet allt viktigare

– Bekvämlighet blir mer och mer centralt på kundresan. Villkor för leveranser och paketreturnering har blivit avgörande påverkansfaktorer när det gäller köpbeteende och lojalitet, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef PostNord.

Så här fungerar det

https://www.zalando.se/zalandohamtar har kunder i Stockholm två olika tjänster de kan väja, måndag–fredag:

1. Omedelbar upphämtning, där ett paket hämtas upp av ett bud inom 60 minuter från bokning, mellan 8 och 19 (bokningar kan göras från 7 till 17.45).

2. Under önskad dag, ett bud hämtar upp returen inom ett bokat tidsspann mellan 8 och 21. Upphämtningstiden kan bestämmas upp till fyra dagar i förväg.

Tjänsten går i en pilotversion genom Europa i bland annat Tyskland, Frankrike och Storbritannien samt rullas ut i Nederländerna.