Vegetariskt lyfts fram i Hemköps flaggskepp

Butikschef Niklas Persson och Åsa Domeij, hållbarhetsansvarig på Axfood.

Nu har Hemköp öppnat sitt nyrenoverade flaggskepp under Åhléns City i Stockholm. 

I Hemköp City tar vegetariska alternativ plats bredvid köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. En färsk undersökning från Hemköp visar att 27 procent skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegetariska alternativ bredvid animaliska produkter i butiken.

Starten för en ny inriktning

Bland familjer med små barn är siffran betydligt högre. Här skulle 40 procent välja exempelvis vegofärs istället för nötfärs till köttfärssåsen.

– Det här är startskottet för en ny inriktning för Hemköp. Vi vill uppmuntra till mer hållbara val och ser att vi som kedja har ett stort ansvar i detta, och där är vegetarisk mat en viktig del. Hemköp vägleder och inspirerar så att flera vågar prova, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp.

Rullas ut i övriga landet

Hemköps initiativ med vegetariska varor i köttdisken genomförs i ett flertal butiker i Stockholm under hösten. Slår det väl ut är ambitionen att fler butiker runt om i Sverige ska följa efter.

En Sifo undersökning från 2016 visar att allt fler svenskar väljer att äta mer grönt. Nästan varannan svensk flexitarian, det vill säga äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Och var fjärde vill äta mer vegetarisk mat.

Förra året ökade försäljningen av vegetariska produkter med nästan 50 procent i Hemköps butiker i Stockholm.

Fakta om Hemköp City

• Butiken har eget konditori med konditor.
• Ett stort antal kockar arbetar för att fylla butiken med vällagad färdigmat
• En blomavdelning med egen florist skapar en inspirerande entré.
• En fisk- och delidisk ger butiken en saluhallskänsla.
• Stora energibesparingar har gjorts med hjälp av dörrar på energisnåla kylar och frysar och led-belysning. Det har sänkt energiförbrukningen med 60 respektive 45 procent.
• Butikens öppettider är 7– 23.00 alla dagar.
• I september öppnar grannbutikerna Systembolaget och Urban Deli.
• Försäljningsytan är cirka 1 900 kvm och butiken har cirka 100 medarbetare.

Läs om butikens satsning på självbetjäning