Nya konsumentkrav bakom uppköp

Den digitala konsumenten ställer helt nya krav. Som ett led i att möta detta förvärvar Visma NYCE Solutions som specialiserar sig på att lösa komplexa lager- och logistiksituationer. 

I ett pressmeddelande konstaterar Visma att lagerhantering, logistik och leveranser har blivit alltmer centrala frågor för handeln i ljuset av konsumenters digitaliserade vardag. Fysisk handel sker tätt sammankopplad med e-handel, där också processer för e-handeln flyttar in till den fysiska köpupplevelsen i butik.

Högre krav på tillgänglighet

– För konsumenten är det självklart att allt ska fungera oavsett om man startat sin köpresa på nätet och avslutar i butik eller vice versa. För detaljister är det centralt att kunna tillgodose kundens förväntningar vad gäller korrekt lagersaldo och snabba leveranser, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.

När dagens konsumenter blir allt mer digitala, ställer de också högre krav på tillgänglighet och snabbhet. Det kräver ett kraftfullt systemstöd som hanterar komplexiteten när processerna för fysisk handel och e-handel smälter ihop, menar man.

Angeläget att förstå flöden

– Det är i dag mer angeläget att förstå flöden som ligger bakom kunder och konsumenters tuffare krav. Med vår spetskompetens inom internlogistik och lagerhantering löser vi en stor pusselbit, säger Magnus Nygren, VD på NYCE Solutions.

NYCE Solutions har utvecklat ett komplett WMS (Warehouse Management System) med funktioner som röstplock, automationsstyrning, cross docking och mobila gränssnitt. Företaget har sin bas i Nittorp i Västergötland.