Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern omnilösning som möjliggör att kunden kan ta del av sortimentet oavsett fysisk eller digital kanal.

Kicks har sedan en tid tillbaka en omnilösning på plats med iPads i butik. Hela e-handelssortimentet med över 25 000 produkter från 300 varumärken går att beställa direkt i butik.

Förstärker kundupplevelsen

Med lanseringen av den nya e-handeln vill kedjan ge en förstärkt besöksupplevelse.

Samma vy som ovan, men i en surfplatta.

I lösningen återspeglas också Kicks nya grafiska identitet, som är utvecklad för att passa en digital värld.

– Vår vision utgår ifrån en sömlös kundresa, oavsett om den slutar eller börjar i en mobil eller fysisk butik. Med lanseringen av den nya sajten kan vi idag, oavsett kanal, tillgodose samma inspiration, erbjudande och sortiment, säger Gina Azaric, nordisk marknadsdirektör på Kicks. 

Utmaningen i samverkande system

Med Avensia Storefront, Bedege, Kicks och LS retail omni-server har man utvecklat en omnilösning där både fysisk butik och e-handel delar affärslogik. Det innebär att alltifrån kampanjer, priser till lagersaldo kan delas i realtid mellan dessa kanaler.

– Utmaningen är ofta en kombination av att få flera system att arbeta med varandra för att dela samma affärslogik i flera kanaler och att sedan få organisationen att vara med på lösningen, säger Patrik Sundquist, affärsansvarig på Avensia.

Mer lättnavigerad design

För en förstärkt kundupplevelse med mycket inspiration har Kicks e-handel även fått en ny design, som också är mer lättnavigerad. Bakom designen står byrån Fjord.

– Målet är att skapa en personaliserad upplevelse och skapa ett gränssnitt som bjuder in till dialog med kunden, säger Sofia Pörner, Business Design Lead, på Fjord.