HUI Research utvecklar nya index

Digitaliseringen förändrar handeln i snabb takt. Tillväxten sker främst på nätet, vilket inte fångas upp av befintliga statistikkällor. Det menar HUI Research (HUI) som nu utvecklar nya tjänster för att bättre följa handelns strukturomvandling.

Statistiska Centralbyrån (SCB) och HUI avslutar samarbetet kring Detaljhandelsindex (DHI). Orsaken är, enligt HUI, att nuvarande digitalisering och branschglidning i detaljhandeln kräver en modernare statistik än vad SCB:s uppdrag omfattar.

Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Vil skapa mätningar med spets

HUI kommer i stället att utveckla nya branschrapporter och handelsmätningar. SCB kommer att fortsätta publicera DHI utan HUI:s medverkan.

– För att kunna analysera enskilda detaljhandelsbranscher eller följa utvecklingen mellan butik och e-handel krävs nya mätningar. DHI kommer även fortsättningsvis utgöra en god indikator över handelns försäljningsutveckling på övergripande nivå men saknar spets för att mäta handelns strukturomvandling, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Avslutas efter mars månad

Detaljhandelsindex kommer att publiceras i samarbete mellan SCB och HUI Research till och med publiceringen av mars månads preliminära utfall den.