En festival i modedemoktratins tecken

Bilden visar Nikes studio för personalisering.

Under tre dagar fylldes några kvarter i Berlin av människor som älskar mode, musik och ny mat. Zalando har tagit sig an en mission – att demokratisera modet.

I helgen hölls Zalandos tredagarsfestival Bread & Butter. Företaget tog under helgen över Arena Berlin och fyllde den med det senaste modet, en rad musikakter och inte minst – mat, dryck och fest.

Förvandlat en låst branschmässa

E-handelsföretaget har nämligen förvandlat den före detta låsta modebranschmässan till ett event som är öppet för alla. Ambitionen är att skapa en möjlighet för vanliga konsumenter och modebranschen att mötas.

– Vi vill demokratisera modet och öppna upp det för alla, konstaterar Monica Franz, kommunikatör på Zalando.

Talks och konserter

Festivalen pågick den 1–3 september och under dessa dagar arrangerades även en rad ”talks”, DJ-spelningar och konserter. Bland annat med M.I.A., Wyclef Jean och Vivienne Westwood.

Följ oss på Instagram, där har vi lagt upp inspiration och idéer från festivalen.

Läs mer om strategin bakom eventet