Elgiganten goes Alibaba

Singles’ Day kommer ursprungligen från Kina och har, mycket tack vare Alibaba, vuxit till att bli världens största shoppingdag. Nu satsar Elgiganten på eventet i sina butiker och online.

Singles´ Day är den största enskilda e-handelshändelsen i Kina. En företeelse som från början var riktad till singlar i kina, med allehanda aktiviteter riktade till just den delan av befolkningen.

Alibaba största drivkraften

Men dagen har allt mer utvecklats till att bli en e-handelsdag utan dess like. För många detaljhandelsföretag verksamma online är det en viktig del av omsättningen. Och den främsta drivkraften är utan tvekan e-handelsföretaget Alibaba

Tror det blir större än Black Friday

Nu hoppar Elgiganten på tåget här hemma i Sverige.

Niclas Eriksson, VD. Elgiganten.

– Vi var först ut med att köra Black Friday som blivit en formidabel succé. På bara fem år har Black Friday gått från att vara en helt ny och okänd företeelse till att bli Sveriges största handelsdag. Vi tror att Singles Day kommer att bli lika stort, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Satsar i alla kanaler

Singles Day infaller på lördagen den 11 november hos Elgiganten, Elgiganten PhoneHouse-butiker samt i nätbutiken. Redan idag, måndag, presenteras alla erbjudanden som kommer att gälla under dagen.