Analys: Robotens tidevarv är snart över

”We’re functioning automatic. And we are dancing mechanic. We are the robots.” Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln.

Snart ska de komma att befrias.

Vi har tagit fram en ny trendrapport om dagligvaror på nätet. Det bubblar och ryker om kategorin online, ändå står den för en förhållandevis liten del av den totala försäljningen.

Att missta den relativt blygsamma försäljningsandelen för att vara ett tecken på att det gamla fungerar bäst är ett stort misstag.

Det är de renodlade onlineleverantörerna som kommer bidra med de största innovationerna. De som kan börja från noll, utan organisationer uppbyggda för en annan tid. En annan logik. En annan konsument.

Kunden – en robot i butik.

Pionjärerna behöver nödvändigtvis inte vara svenska. Men var beredda på flexleveranser, automation av plock och inte minst – kundcentrering.

Därmed inte sagt att de traditionella aktörerna – som Ica och Coop – inte kommer sälja dagligvaror online i större omfattning. Det kommer de bli tvungna att göra.

För som vanligt är det konsumenterna som bestämmer och de tänker inte hämta toapapper och tomatpuré hur länge som helst. Jag vill påstå att klockan redan tickar.

En av de tyngsta trenderna inom fysisk detaljhandel just nu är upplevelser. Stick in huvudet i en konferenslokal eller läs valfri branschpublikation.

”Kundupplevelser” nämns inom några minuter. Förutom möjligtvis inom dagligvaror. Där verkar man fortfarande ta för givet att kunden vill agera hämtrobot i butik.

Diskussionen handlar mer om när e-handeln ska slå igenom på bred front och hur man ska möta detta diffusa framtidsmonster på bästa sätt.

Svaret på den första frågan: E-boomen kommer så fort  konsumenterna ser en annan lösning, tro mig.

Svar på andra  frågan: Möt monstret med upplevelser.

Konsumenten väntar bara på en lösning som antingen kan ge dem större upplevelser, eller sparar så pass mycket tid att man kan ägna sig åt andra saker.

Till exempel genom leverans inom 30 minuter från ett automatiserat plocksystem i butiken, med låga priser. Utopi? Nej, det är verklighet redan nu, du kan läsa mer om detta i vår nya trendrapport.

Välja färskvaror (fortfarande bristande e-förtroende för detta) och ta del av kunskap vill kunderna fortfarande göra. Men tålamodet för att stapla varor i en vagn är snart slut.

Om jag vore dagligvaruhandlare skulle jag redan nu  börja fundera på vad jag ska göra med butiksytan.

Anders Warma Faring, huvudredaktör.

”The Robots” släpptes som singel under 1978. I SCB:s Statistisk årsbok rapporterades att det fanns 9 600 dagligvarubutiker i Sverige samma år. I Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s kartläggning från december 2017 var saldot nere på 3 109 renodlade livsmedelsbutiker. 

Ny trendrapport: Dagligvaror på nätet

Context #8: I den här trendrapporten kartlägger vi dagligvaruförsäljningen online. Vi ger dig en bakgrund med fakta kring vad konsumenterna efterfrågar och hur de beter sig i dag. Men vi blickar också framåt med nya koncept som visar hur framtidens dagligvaruhandel kan komma att se ut. Rapporten innehåller konkreta case, råd för framgång och inblickar i hur de ledande aktörerna utvecklar sin verksamhet.

Läs mer om rapporten här!

Foto Kraftwerk på Manchester International Festival, Andy Miah.