Åhléns peppar pappa i kampanj

Inför årets Fars dag lanserar Åhléns kampanjen ”Peppa pappa” som lyfter fram föräldralediga pappor. ”Vi vill inspirera fler att vara pappalediga”. 

Åhléns har gjort en undersökning med 1 000 personer som är eller har varit föräldralediga. Den visar bland annat att 88 procent av alla pappor som har varit föräldralediga verkligen uppskattade den tiden.

Mammor ansvarar för klädinköp

Men statistik från Försäkringskassan visar att pappor bara tar ut cirka 25 procent av föräldrapenningdagarna. Undersökningen visar också att det i 71 procent av fallen är mamman som ansvarar för inköpet av barnkläder i familjen.

Många stöter på fördomar

Var femte pappa har stött på fördomar kring pappaledighet från arbetsgivare och omgivning.

– Vi ser ofta mammalediga i våra varuhus, men det är sämre med papporna. Under hela veckan inför Fars dag välkomnar vi därför alla pappor och pappalediga lite extra till oss på Åhléns City i Stockholm. Vi vill lyfta fram pappor som i dag är föräldralediga och inspirera fler pappor att göra det valet, säger Lina Söderqvist marknadschef på Åhléns.

Tre pappor berättar i film

Som en del av kampanjen har Åhléns gjort en film där tre pappor berättar om fördelarna med att vara pappalediga samt fördomarna och utmaningarna som möter dem.

– När jag kommer gående med min vagn och mina barn får jag ofta positiva kommentarer och leenden från folk på stan. Den typen av pepp tror jag inte att kvinnor får i samma utsträckning. Men de skulle nog behöva den minst lika mycket, säger Joel, pappa till Colette som medverkar i kampanjfilmen.