Bättre centrumtillväxt med nöjda hyresgäster

  Nyheter 2704 Handelsplatser 67 Pro 3514 Köpcentrum 417
De köpcentrum som arbetar aktivt med sina hyresgäster når en betydligt starkare omsättningstillväxt än marknaden. Det visar en färsk analys där aktiva centrum haft en dubbelt så stark tillväxt som branschsnittet.

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

  Pro 3514 Undersökningar 260 Konsumentbeteende 212 Ny teknik 309
Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Tre av fyra vill handla i kassalös butik

  Nyheter 2704 Undersökningar 260 Butikskoncept 508 Ny teknik 309
Det kassalösa butikskonceptet Amazon Go rör om i retailgrytan. En ny undersökning visar att närmare 75 procent skulle handla i en butik som saknar kassor om det öppnar en sådan i närheten.

Svensk e-handel lockar nordiska kunder

  Nyheter 2704 E-handel 655 Pro 3514 Undersökningar 260
Drygt var tredje nordbo handlade online från utlandet under 2016. Och Sverige är ett av länderna som våra grannar gärna handlar ifrån. Det framgår av PostNords årliga rapport E-handeln i Norden.

Digiltalt är det ny normala i handeln

  Måsteläsning 128 Undersökningar 260 Pro 3514
Den digitala handeln är det nya normala enligt en ny rapport. Men de stora kedjorna har inte skapats för den digitala tidsåldern, tre fjärdedelar av handlarna vill nu öka förändringstakten.

Så når du generation Z via nya kanaler

  Måsteläsning 128 Undersökningar 260 Pro 3514 Nyheter 2704
Generation Z spenderar mycket tid på sociala medier, och det är också där man vill shoppa. En ny undersökning kartlägger en ålderskategori som skiljer sig markant från övriga. Även från millennials.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Måsteläsning 128 Konsumentbeteende 212 Omnichannel 235 Undersökningar 260
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Laddningsstationer i butik driver försäljning

  Pro 3514 M-handel 107 Undersökningar 260 Ny teknik 309
När mobilen dör rundas shoppingrundan av. En ny undersökning visar att laddningsstationer i butik har en mycket positiv inverkan på försäljningen.

Mindre som drönare, mer som en concierge

  Undersökningar 260 Pro 3514 Måsteläsning 128 Kundupplevelser 101
Den sista milen, det som händer efter köpet, är ämnet för en ny undersökning. Den visar att framtidens leveranser handlar mer om flexibel service och dialog med kunden, och mindre om drönare.

Vartannat köp görs från mobila enheter

  Konsumentbeteende 212 Pro 3514 M-handel 107 E-handel 655
Hälften av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det placerar Sverige på en global tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Det visar en ny undersökning. Det är Criteo, verksamma inom datadriven och beteendebaserad annonsering, som konstaterar detta i State of Cross-Device Commerce Report. Den baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt. Ökat … (läs mer)

Så lockar du till dig rätt personal

  Undersökningar 260 Nyheter 2704 Pro 3514
Flexibla tider och lön är viktigt när jobbsökande letar efter arbetsgivare. Men också friheten att kunna ha på sig vad man vill. Det visar en ny undersökning.

E-handeln ökade kraftigt även under 2016

  Nyheter 2704 Undersökningar 260 Pro 3514 E-handel 655
Detaljhandelns digitalisering fortsätter och en allt större del av försäljningen sker via e-handel. Under 2016 växte den totala onlinehandeln med 16 procent, från 50 miljarder till 57,9 miljarder kronor. Det framgår av e-barometern för 2016. Barometern ger Postnord ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Den totala detaljhandeln växte under 2016 med 3,3 … (läs mer)

Varannan tänker på matsvinn redan i butiken

  Konsumentbeteende 212 Pro 3514 Hållbarhet 104 Nyheter 2704
Varannan svensk, 47 procent, bestämmer sig redan i butiken för att inte slänga mat och 63 procent av svenskarna vill veta mer om hur de kan minska sitt matsvinn.

En tredjedel av Europa efter med ny teknik

  Pro 3514 Undersökningar 260 Nyheter 2704 Ny teknik 309
En tredjedel av europeiska företag sackar efter i den tekniska utvecklingen. Det visar en ny kartläggning där man bland annat har studerat IT-implementeringen i detaljhandeln.  Epson genomförde en undersökning hos 3 600 europeiska IT-inköpare inom detaljhandel, utbildning, sjukvård och företagssektorn. Det visade sig att 38 procent medgav att de inte aktivt höll sig uppdaterade när … (läs mer)

Ikea är detaljhandelns tydligaste varumärke

  Nyheter 2704 Varumärken 225 Pro 3514 Undersökningar 260
Ikea toppar listan över de detaljhandelsföretag som är bäst på att presentera sitt varumärke och erbjudande. Modeföretaget Lindex klättrar allra mest i den årliga undersökningen.  Den globala varumärkesbyrån Siegel+Gale presenterar för sjunde året i rad undersökningen Global Brand Simplicity Index. En undersökning som rankar vilka företag och branscher i Sverige som är bäst på att presentera sitt … (läs mer)

Här är upplevelserna kunden vill ha

  Konsumentbeteende 212 Undersökningar 260 Pro 3514 Måsteläsning 128
Upplevelser ska rädda de fysiska butikerna, det verkar råda konsensus kring detta inom detaljhandeln. Men vad vill kunden egentligen ha? Det har kartlagts i en ny undersökning.

Gen X mer fast i sociala medier än millennials

  Pro 3514 Konsumentbeteende 212 Sociala medier 80 Undersökningar 260
Millennials är fast i sociala medier. Det är ju sen gammalt. Trodde vi ja, nu visar en undersökning att de riktiga storanvändarna finns bland generation X. Så här når du dem.

”Dagligvaror digitaliseras mycket snabbt”

  Konsumentbeteende 212 E-handel 655 Måsteläsning 128 Pro 3514
Försäljningen av dagligvaror digitaliseras snabbare än vad som skett i andra branscher. Och för att lyckas med mat online finns sex nyckelfaktorer att hålla koll på.

Snapchat tar konsumenten närmare köpet

  Nyheter 2704 Sociala medier 80 Undersökningar 260 Pro 3514
Anledningen att kommunicera via Snapchat varierar. Det visar en ny kartläggning. Men ett syfte är att ta konsumenten vidare i köpprocessen. Adweek har kartlagt hur 53 kampanjer i avdelningen Discover har tagits emot. Det är en sektion inom Snapchat där där korta kampanjfilmer körs parallellt med innehållet. Många vill locka till swipe Resultatet visar att … (läs mer)

Självscannare är mer lojala kunder

  Undersökningar 260 Pro 3514 Konsumentbeteende 212 Nyheter 2704
Sex av tio kunder självscannar när de handlar i en livsmedelsbutik. Och självscanning ger återkommande kunder samt fler medlemmar till kundklubben. Det visar en undersökning.