Två nya etableringar för Espresso House

Jakobsbergs Centrum förstärker sitt utbud av mat och dryck med Espresso House. Kedjan öppnar även sin första enhet i Åkersberga i sommar.

Espresso House öppnar under sommaren i ett av Jakobsbergs Centrums bästa affärslägen på Riddarplatsen. Man kommer även att ha en uteservering.

Under april öppnar sportbaren och familjerestaurangen Allstar i Jakobsbergs Centrum och under våren kommer även det lokala Café Banér att få ett nytt koncept.

Åkersberga Centrum får sin första Espresso House i sommar. Caféet kommer att ligga i anslutning till torget med uteservering.


Jakobsbergs Centrum 1 Espresso House 10


En exklusiv doft av Oman mitt i Milano

  Nya butiker 842 Pro 3599 Design 226 Butikskoncept 525
Varumärket Amouage, med ursprung i Oman, finns bland de varumärken som just nu trotsar butiksdöden. I Milano har man öppnat en butik i de mest exklusiva konstkvarteren.

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

  E-handel 673 Pro 3599 Nyheter 2778 Undersökningar 276
En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Här öppnar Nordens första Coca Cola Store

  Nya butiker 842 Pro 3599 Nyheter 2778
En helt ny godisbutik i fabriksformat, en restaurang där cocktails står i centrum, ett grädderi med galetter, nygjorda churros och Nordens första Coca-Cola Store kommer att stå klara när man öppnar portarna lördagen den 29 april.

Nya musikupplevelser i butik

  Kundupplevelser 113 Nyheter 2778
Sonos och Grandpa har sedan en tid samarbetat för att låta musiken lyfta kundupplevelsen i butiken. Nu utvecklar de samarbetet med ett nytt musikkoncept. Detta i samband med att Sonos kommer att finnas till försäljning i livsstilskedjan Grandpas butiker samt online. Musikkonceptet innefattar Grandpas personal som blir musikambassadörer, de bjuder in kunderna till en musikupplevelse … (läs mer)

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Pro 3599 Analys 22 Måsteläsning 137 Nyheter 2778
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Håkan är Tietos nya Sverigechef

  Personer 63 Karriär 58 Nyheter 2778
Som ett led i att fortsätta driva tillväxt i Sverige utnämner Tieto Håkan Dahlström till ny Sverigechef. Håkan Dahlström efterträder Per Johanson i rollen.

Satsar på upplevelsebaserade flaggskepp

  Nyheter 2778 Butikskoncept 525 Nya butiker 842 Köpcentrum 425
Invigningen av Kicks i Femman i Göteborg är startskottet för satsningen på exklusiva flaggskeppsbutiker i Norden. Tjänster och events har en central roll i konceptet. Butiken är 1 100 kvadratmeter stor, och tanken är att här ska den skönhetsintresserade hitta produkter, inspiration och tjänster. Samarbete med artist Enligt Kicks erbjuder man Nordens största bredd på … (läs mer)

Hög etableringstakt för Flying Tiger

  Pro 3599 Nya butiker 842 Internationellt 966 Nyheter 2778
Den danska kedjan Flying Tiger Copenhagen har en mycket intensiv etableringstakt. Nu öppnar man sin första butik i trendkänsliga Brooklyn.

NordicFeel och NECG tillsätter ny VD

  Nyheter 2778 Karriär 58 Personer 63 E-handel 673
Styrelsen för bolagen har nu utsett en ny VD, Tobias Mattsson. Han har under det senaste året varit kommersiell chef i NordicFeel.

Willys samtliga butiker märkta med Bra Miljöval

  Hållbarhet 114 Nyheter 2778
Sedan tidigare är alla Willys-butiker och merparten av Willys Hemma-butikerna märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval för livsmedelsbutiker. Nu har även de mindre Willys Hemma-butikerna blivit godkända för märkning.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  E-handel 673 Undersökningar 276 Pro 3599 Nyheter 2778
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Himla lanserar nordisk e-handel

  E-handel 673 Nyheter 2778
För att möta intresset från de nordiska marknaderna lanserar Himla en ny e-handel. Satsningen är en del av en större vision.

Nya strategier i framtidens köpcentrum

  Måsteläsning 137 Pro 3599 Trender 351 Köpcentrum 425
Man har övergivit traditionell merchandising. I stället erbjuds storytelling och upplevelser som passar kundernas intressen. Så här bygger vinnaren av World Retail Awards framtidens köpcentrum.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Nyheter 2778 Trender 351 Pro 3599 Logistik 69
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Mats blir ny VD för Bygg-Ole

  Nyheter 2778 Karriär 58 Personer 63
Efter över 44 år som VD för Bygg-Ole har Ole Gustafsson bestämt sig för att lämna över till Mats Hedlund. Ole går nu in i rollen som styrelseordförande.

Här öppnar Max sitt nya flaggskepp

  Nyheter 2778 Pro 3599 Nya butiker 842 Cityhandel 128
I september öppnar Max Hamburgare sin tredje restaurang i Stockholm med cityläge. Ombyggnationen till en Max restaurang med det nya Wingårdhs konceptet påbörjas inom kort.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Konsumentbeteende 220 Nyheter 2778 Pro 3599 Undersökningar 276
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Bygma första bygghandeln med leasing

  Nyheter 2778 Produktutveckling 234
En av vårens stora nyheter på Bygma är att kunderna nu kan leasa sina maskiner. "Det är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv".

Nya intäktsmöjligheter via delningsekonomi

  Nyheter 2778 Ny teknik 319 Handelsplatser 73 Hållbarhet 114
Uber och Airbnb är något av delningsekonomins flaggskepp. Men nu börjar en av vår tids tyngsta trender sprida sig även till traditionella varumärken. Husqvarnas nya satsning i Bromma Blocks är ett exempel på detta.

Second hand kryddar med egna favoriter

  Nya butiker 842 Butikskoncept 525 Nyheter 2778 Pro 3599
Modebutiken Aplace har öppnat second hand-butiken “Pearl” på Långholmsgatan i Stockholm. Sortimentet kommer att kretsa kring skandinaviska- och internationella premium modevarumärken.