Cross Device – vägen till köp går via fler enheter

 
Konsumenterna besöker sajter och utför köp från alla typer enheter – bärbara datorer, surfplattor och smartphones. Cross device-köparna är 20 procent mer benägna att använda en mobil enhet för att slutföra ett köp. Det visar en färsk studie. Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, har släppt sin kvartalsrapport om den mobila handeln, Q3 2015 State … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 259 Konsumentbeteende 212 Omnichannel 235 E-handel 654


Egna organisationen hinder för omnichannel

 
I en stor europeisk undersökning ställdes frågan ”Hur redo är ni för omnichannel?”. Svaret: Många jobbar med frågan. Men det är också tydligt att mogenheten varierar runt om i Europa. Och att den interna organisationen är den svåraste nöten att knäcka. I sammanfattningen av undersökningen, som genomförts på uppdrag av Fujitsu, definierar man begreppet omnichannel så … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 259 Trender 344 Internationellt 945 Omnichannel 235


Omnichannel – så vill kunderna ha det

 
  Gratis Wi-Fi, erbjudanden på plats och integrerade kanaler. En sömlös upplevelse vid konsumtion är efterfrågad bland konsumenterna. En ny studie visar att utvecklingen av omnichannel går framåt inom detaljhandeln, men det finns fortfarande stora möjligheter till förbättring.  En ny amerikansk studie från Accenture tyder på förbättringsmöjligheter för shoppingupplevelsen inom detaljhandeln – både mobilt och i … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 259 Pro 3504 Internationellt 945 Måsteläsning 128


Jaktbutiken Active Outfit siktar på omnichannel

 
Onlinebutiken Active Outfit satsar på omnichannel och öppnar ny butik i Nacka för jakt, fiske och friluftsliv.  Active Outfit växer snabbt inom jakt och friluftsliv-världen. Redan från början har visionen varit att modernisera e-handeln och satsa på att göra kundupplevelsen på nätet lika bra som i en fysisk butik. Nästa steg i företagets utveckling blir lanseringen av den nya butiken … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 654 Pro 3504 Nyheter 2692 Nya butiker 807


MQ satsar på omnichannel med ny e-butik

 
Modekedjan MQ fortsätter satsa digitalt genom att lansera lösning för omnichannel i Norge. Med denna hoppas man ge kunden en sömlös shoppingupplevelse. Med hjälp av e-handel vill MQ erbjuda de norska konsumenterna en samordnad shoppingupplevelse av butikernas och webbens sortiment – på plats i butik. MQ vill använda sig av e-handelns möjligheter och utgår från en tydlig omnikanalsstrategi som … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2692 Mode 188 Omnichannel 235 E-handel 654


Så klarar sig butiken i tider av omnichannel

 
Den fysiska butiken har väl aldrig varit så ifrågasatt som nu. Men hoten i form av den digitala tekniken och e-handeln kan också bli butikens räddning. Allt som krävs är en rejäl omfamning av den nya teknikens möjligheter.  Jim Crawford titulerar sig Chief Experience Officer på retailbyrån Chute Gerdeman. För tidningen Chain Store Age listar han … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 344 Omnichannel 235 Ny teknik 308 Pro 3504


Shopping på digital vägg innan öppning

 
Omnichannel kan ta sig många uttryck. Hos Kate Spade i New York innebar det till exempel att kunderna gavs möjlighet att handla innan butiken ens var färdigbyggd. Och erbjudandet var dessutom individanpassat. Varumärkets planerade butik i New York färdigställdes för fullt, men för att inte missa kunder under tiden erbjöd man dem att shoppa direkt … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Omnichannel 235 Pro 3504 Ny teknik 308 Design 217


Fyra missar som dödar lojalitetsprogrammet

 
Detaljhandelns lojalitetsprogram står inför en stor utmaning – att anpassas till den moderna kundens beteenden. Här är de fyra vanligaste misstagen.  Att implementera lojalitetsprogram i verksamheten är mer eller mindre en hygienfaktor för den moderna detaljhandeln. Rätt utfört kan det generera ökad försäljning, höja köpfrekvensen och dessutom vara upphov till datainsamlingar. Fel skött kan det … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3504 Trender 344 Kundvård 54


Bilder: Så ser Media Markts nya digitala butikskoncept ut

 
Media Markts nya koncept innehåller laddningsstationer för både bilar och mobiler samt en interaktiv digital shoppingvägg i jätteformat.   Det tog nästan nio månader att skapa det nya konceptet, men nu står det klart för öppning i tyska Ingolstadt. Den 23 september öppnar den för konsumenter. Men redan nu kan Handelstrender visa hur det ser ut.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Omnichannel 235 Ny teknik 308 Nyheter 2692 Butikskoncept 505


Sex av tio konsumenter ägnar sig åt webrooming innan köp

 
Webrooming, det vill säga när kunden kollar en vara online och sedan köper den i en fysisk butik, har blivit vanligare än vice versa. I en undersökning från Nielsen visar det sig att 60  procent av kunderna agerar så. Showrooming, det vill säga att man kollar en vara i butik och sedan köper den online, … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 344 M-handel 106 Konsumentbeteende 212 E-handel 654


Var femte svensk shoppar med smartphone i handen

 
En undersökning som gjorts av fastighetsbolaget Citycon visar att var femte svensk utnyttjar sin smartphone när de är ute och handlar.  När det gäller produkter som går att köpa utan hjälp av en expedit uppger 35 procent att de hellre handlar på internet. Dessutom använder man nätet till att i förväg planera sin shoppingrunda.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3504 Konsumentbeteende 212 Nyheter 2692 Omnichannel 235


E-handel mitt i köpcentrumet

 
Har du vant dig vid onlineshoppingens fördelar kan det finnas ett motstånd att ge sig in i det fysiska köpcentrumets oöverskådliga utbud. Utan bokmärken och sökfunktioner kan det lätt te sig som en omöjligt uppgift att hitta något som matchar skorna som du just köpte. För att minska glappet mellan de två världarna har DigitasLBi … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 344 Internationellt 945 Omnichannel 235 Köpcentrum 414


Fem heta trender för morgondagens köpcentrum

 
Drygt 2 000 handlare, fastighetsägare och köpcentrumutvecklare samlades nyligen för Gaylord National i USA, eventet var en del av International Council of Shopping Centers årliga konferens. Under konferensen identifierade man fem trender som kommer bli allt tydligare i köpcentrumvärlden. 1. Fler outlet-centrum Ett segment som växt snabbt internationellt. Bara i USA finns 225 sådana köpcentrum … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Köpcentrum 414 Trender 344 Pro 3504 Internationellt 945


Less is more för världens största detaljhandelskedja

 
Walmart är världens största detaljhandelskedja med en omsättning större än Sveriges BNP. Men i sin satsning inför framtiden väljer man att prioritera de mindre formaten. – Konsumenternas behov och förväntningar förändras. De vill handla när de känner för det, på det sätt som passar dem, och vi förändrar nu vår verksamhet för att möta deras … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2692 Internationellt 945 Butikskoncept 505 Pro 3504


Marks & Spencers e-butik ska bryta nedåtgående trend

 
Marks & Spencer, Storbritanniens största försäljare av mode, har nu lanserat sin nya e-butik. Den tog tre år att bygga. Ambitionen är att positionera sig som en framstående multichannel-kedja som ligger i framkant även online. Det är en del av strategin som syftar till att bryta en flerårig nedåtgående försäljningstrend. Plattformen som tidigare levererades av Amazon … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 654 Nyheter 2692 Internationellt 945 Pro 3504


Sju trender som räddar den fysiska butiken

 
Scott Welty jobbar med industriell strategi inom detaljhandel på JDA Software. I den amerikanska publikationen Chain Store Age resonerar han om vad traditionell handel, det vill säga fysiska butiker, måste göra för att överleva i en värld utan gränser mellan online och offline. Här är sju måstetrender enligt Scott. 1. Utforska och använd sociala nätverk Fortfarande … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3504 Trender 344 Ny teknik 308


”Detaljhandeln måste bli bättre på mobil i butik”

 
Ian Carrington, mobilchef på Google, menar att handeln måste utveckla hur konsumenterna kan använda mobilen på plats i fysiska butiker. Detaljhandeln borde utveckla system för kundrecensioner och erbjuda rabatter via mobilen för att få folk att handla på plats i butiken i stället för att göra det online. – Handlarna borde se till att göra … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3504 Omnichannel 235 M-handel 106


Ipad skapar liv i juletid för e-handeln

 
Den amerikanska kedjan Anthropologie har gjort sig kända för en extremt driven varuexponering och inredning i sina fysiska butiker. Online har man dock inte lyckats skapa samma levande känsla. Där handlar det snarare om en oändlig uppradning av plagg på skyltdockor. I dagarna lanserade man därför en app till surfplattor som ska bidra med just … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 654 Omnichannel 235 Pro 3504