Konsumenterna vill ha effektiv shopping

 
Se till att ha kunnig personal. Nio av tio konsumenter anser det vara avgörande för hur ett varumärke upplevs. Och lämna dem för guds skull inte ståendes i långa köer, en av fem anser att det är oacceptabelt. Detta enligt en färsk undersökning. I en undersökning från Epson konstateras att det mesta finns att få … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 276 Pro 3599 Kundupplevelser 113


Salming satsar på ny konceptbutik

 
Salming Running Store i Göteborg har döpts om till Salming Concept Store och erbjuder nu ett bredare sortiment, i nivå med varumärkets första Concept Store på Kungsgatan i Stockholm. I Askim utökas den tidigare runningbutiken nu med varumärkets indoorsortiment – handboll, innebandy och squash. – Under det 1,5 året som vi kört Running Store och RunLab har vi … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nya butiker 842 Nyheter 2778 Pro 3599 Butikskoncept 525


Visma Retail rekryterar ny vd

 
Visma Retail rekryterar en ny vd. Sven Arnquist som är nuvarande vd avancerar vidare till Visma Retail Software AS för att tillsammans med koncernen satsa på att expandera internationellt. I hans plats kommer Andreas Schäfers ansvara som vd på Vimsa Retail.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2778 Pro 3599


Teknikmagasinet öppnar 11 nya butiker

 
På mindre än ett år ska Teknikmagasinet öppna 11 nya butiker. Fredagen 24 april invigs den första av dessa i Helsingborg.  Teknikmagasinet expanderar med totalt 11 nya butiker i Sverige, Norge och Finland. Först ut att öppna var Teknikmagasinet på Kullagatan i Helsingborg. – Det är svårt att vara någonting annat än nöjd, det skulle i så … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 966 Nya butiker 842 Pro 3599 Nyheter 2778


Omnichannel – så vill kunderna ha det

 
  Gratis Wi-Fi, erbjudanden på plats och integrerade kanaler. En sömlös upplevelse vid konsumtion är efterfrågad bland konsumenterna. En ny studie visar att utvecklingen av omnichannel går framåt inom detaljhandeln, men det finns fortfarande stora möjligheter till förbättring.  En ny amerikansk studie från Accenture tyder på förbättringsmöjligheter för shoppingupplevelsen inom detaljhandeln – både mobilt och i … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Måsteläsning 137 Pro 3599 Omnichannel 238 Undersökningar 276


Sex trender från Connect & Collaborate

 
På ett välbesökt seminarium presenterade varumärkes- och designbyrån Bas i dag sex trender, detta när Connect & Collaborate hölls på Summit i Stockholm. Evenemanget var ett samarbete med tidningen Dagens Handel. Här är trenderna.   1. Connect to collabroate Företag blir mer personliga och skapar nära relationer med sina kunder. Så bra att man får dåligt … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2778 Ny teknik 319 Trender 351 Pro 3599


Björn Borg lanserar kollektion med spel

 
I samband med att varumärket Björn Borg lanserar sin vår- och sommarkollektion går man också in i spelvärlden. Och man gör det genom att introducera en helt ny genre: First Person Lover. En annan nyhet är att spelaren kan köpa kläderna inifrån spelet. – Vi har tagit spelestetiken i First Person Shooter-spel och vänt upp … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 673 Nyheter 2778 Omnichannel 238 Mode 195


De är kundernas största favoriter i USA

 
Nordstrom har rankats som konsumenternas favoritkedja (mode) nummer ett i USA. Det är tredje året i rad Nordstrom hamnar i topp på Market Force lista över de mest populära butikskoncepten. Därefter kommer Kohl’s, T.J. Maxx, Macy’s och Dillard’s. Bland andra resultat syns att Foot Locker är populäraste skokedjan, följda av Sketcher, Nike, DSW och Famous Footwear. Undersökningen visar också att … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3599 Undersökningar 276 Internationellt 966 Nyheter 2778


Waitrose satsar stort på litet

 
Den brittiska dagligvarukedjan Waitrose satsar på sitt lilla servicekoncept ”Little Waitrose”. I dagarna öppnar man butik nummer 25 i London. Butiken ligger i Walbrook och den kommer att sysselsätta 44 personer. De anställda blir delägare enligt modellen John Lewis Partnership. Detta ger dem bland annat del av eventuell vinst och utbildningsmöjligheter. Programmet anses vara en viktig anledning … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 966 Nyheter 2778 Pro 3599 Butikskoncept 525


Bilder: Så ser Media Markts nya digitala butikskoncept ut

 
Media Markts nya koncept innehåller laddningsstationer för både bilar och mobiler samt en interaktiv digital shoppingvägg i jätteformat.   Det tog nästan nio månader att skapa det nya konceptet, men nu står det klart för öppning i tyska Ingolstadt. Den 23 september öppnar den för konsumenter. Men redan nu kan Handelstrender visa hur det ser ut.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Ny teknik 319 Omnichannel 238 Butikskoncept 525 Nyheter 2778


Ikea planerar köpcentrum i jätteformat i Moskva

 
Nu står det klart att Ikea planerar ett 230 000 kvadratmeter stort köpcentrum i Moskva. Ambitionen är att attrahera internationella kedjor som söker möjligheter att expandera i regionen.  Centrumet ska, enligt Drapers, döpas till Mega Mystishchi och kommer att ligga i de östra delarna av staden. Ikea investerar 260 miljoner Euro i projektet enligt samma … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Köpcentrum 425 Pro 3599 Destinationer 124 Internationellt 966


Sex av tio konsumenter ägnar sig åt webrooming innan köp

 
Webrooming, det vill säga när kunden kollar en vara online och sedan köper den i en fysisk butik, har blivit vanligare än vice versa. I en undersökning från Nielsen visar det sig att 60  procent av kunderna agerar så. Showrooming, det vill säga att man kollar en vara i butik och sedan köper den online, … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 673 Konsumentbeteende 220 M-handel 108 Trender 351


Fansen vill rädda det klassiska varuhuset via Facebook

 
Svenska Yle berättar att Facebookgruppen Pelastetaan Stockmann (”Låt oss rädda Stockmann”) har ordnat sin första träff i verkligheten. Syfte: att rädda det klassiska varuhuset Stockmann. Mötet hölls i varuhuset i Helsingfors under söndagen. Anledningen är att varuhusets mest trogna kunder, eller fans om man så vill, är oroliga över att det kommer så mycket negativa … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Sociala medier 80 Nyheter 2778 Pro 3599 Internationellt 966


Gayannonser och Snapchat – nya tider för Banana Republic

 
Modekedjan Banana Republic genomgår en rad förändringar, och den nya inriktningen på modet är bara en av dem. Banana Republic skapades 1978 och rönte då stor uppmärksamhet med sina kollektioner som stilmässigt hade sin grund i omarbetade militärkläder. På den tiden var det en sann pionjär inom detaljhandeln och i dag har kedjan drygt 700 … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 966 Produktutveckling 234 Trender 351 Pro 3599


Så ser Jigsaws nya koncept ut

 
Det brittiska varumärket Jigsaw har öppnat ett nytt flaggskepp i stadsdelen Mayfair i London, Duke Street Emporium. Så här beskriver man projektet: ”I en tid då allt mer fokuseras på digitala medier i butiken kommer erbjuder vi en oöverträffad upplevelse: inte beroende på prylar eller Gizmos, detta är verkligen en återgång till shoppingupplevelsen som ett nöje. … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 966 Pro 3599 Nya butiker 842 Butikskoncept 525


Trendiga tips för bättre selfies

 
Det anrika och ständigt aktuella varuhuset Bloomingdale’s hakar på selfies-trenden i en ny kampanj. Varuhuset samarbetar i kampanjen bland annat med bloggaren och make up-artisten Robin Black. Exklusivt för Bloomingdale’s delar hon med sig av sina bästa tips för hur man tar den bästa selfien. Både vad det gäller pose och kosmetik. I samband med kampanjen, … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 673 Sociala medier 80 Omnichannel 238 Trender 351


Här genererar Instagram 40 procent av försäljningen

 
Instagram har använts relativt flitigt i detaljhandeln. Främst som ett komplement i mediemixen när det varit kampanjdags. Men för vintagebutiken Fox & Fawn, som ligger i Brooklyn, har det visat sig vara en synnerligen säljdrivande kanal. Fox & Fawn har specialiserat sig på designermode och streetware. När butiken får in nya plagg tar personalen en bild, skriver … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Omnichannel 238 Pro 3599 Trender 351


Här formade kundernas mobila livsstil den nya konceptbutiken

 
AT&T har presenterat ett nytt butikskoncept som har inspirerats av den moderna konsumenten mobila vardag. Här är kassorna utbytta mot cafébord och mobila kassaenheter.  Butiken, som finns i Addison i norra Texas i USA, är ett resultat av två års utveckling. Ambitionen har varit att skapa en mer interaktiv och inbjudande miljö än tidigare. Hela butiken … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Design 226 Nyheter 2778 Trender 351 Butikskoncept 525


Experimentverkstad ska ge John Lewis idéer för framtiden

 
Varuhuskedjan John Lewis har skapat en egen experimentverkstad för framtidens detaljhandel. Ambitionen är att utveckla morgondagens succéer inom handel, man har döpt satsningen till JLab. Verksamheten kommer främst att inrikta sig på teknisk utveckling inom detaljhandeln, och med ett tydligt fokus på digital handel. John Lewis söker nu nya vägar för att lyckas sy ihop handelns olika … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 966 Nyheter 2778 Pro 3599


Snabbt, lokalt och hälsosamt – varuautomaten speglar nutiden

 
Snabbt, bekvämt, lokalt och hälsosamt – varuautomaten speglar den tid vi lever i. På 30-talet var det mjölk, i dag köper vi surfplattor och lokalt producerade gourmetsallader i automater. Redan på 1920-talet dök det upp varuautomater i Sverige, då med möjlighet att köpa frimärken. Automater med matvaror dök upp i slutet på 30-talet, detta som … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2778 Pro 3599


Fem heta trender för morgondagens köpcentrum

 
Drygt 2 000 handlare, fastighetsägare och köpcentrumutvecklare samlades nyligen för Gaylord National i USA, eventet var en del av International Council of Shopping Centers årliga konferens. Under konferensen identifierade man fem trender som kommer bli allt tydligare i köpcentrumvärlden. 1. Fler outlet-centrum Ett segment som växt snabbt internationellt. Bara i USA finns 225 sådana köpcentrum … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3599 Internationellt 966 Köpcentrum 425 Trender 351


Less is more för världens största detaljhandelskedja

 
Walmart är världens största detaljhandelskedja med en omsättning större än Sveriges BNP. Men i sin satsning inför framtiden väljer man att prioritera de mindre formaten. – Konsumenternas behov och förväntningar förändras. De vill handla när de känner för det, på det sätt som passar dem, och vi förändrar nu vår verksamhet för att möta deras … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 966 Pro 3599 Nyheter 2778 Butikskoncept 525


Puma satte skosulan på flaggskeppets fasad

 
I går berättade Handelstrender om att Coop i Florens prisats för sin butiksdesign under Euroshop. Även Pumas flaggskeppsbutik i Osaka belönades med Euroshop Retail Design Award. Det mest slående från utsidan är den röda fasaden på Pumas flaggskepp. Dels för att den är inspirerad av en Pumaskos sula, dels för att den är genomskinlig – … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 525 Pro 3599 Internationellt 966 Design 226


Pigga upp dig med en drink på det lokala apoteket

 
Känner du dig lite risig? Knalla in till ditt lokala apotek och ta nåt gott att dricka. Stanley’s Pharmacy i New York gör kvarterets drugstore till en mötesplats. Stanley George har jobbat i traditionella drugstores under åren, men har samtidigt varit aktiv rockmusiker. En scen där fikandet och umgänget är en viktig ingrediens. Stanleys ambition med … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3599 Butikskoncept 525 Internationellt 966 E-handel 673


Här blev stadens marknadsplats en traditionell gård av glas

 
Den holländska staden Schijndels torg och marknad förstördes under andra världskrigets bombningar. Sedan dess har det pågått en debatt om vad man ska göra med ytan. Redan 1985 dök den första idén om en byggnad på det gamla torget upp, och år 2000 godkändes idén av stadens styre. Designfirman MVRDV har sedan dess jobbat med att … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Shoppingturism 38 Köpcentrum 425 Internationellt 966 Pro 3599


Här öppnar Converse sin hittills största flaggskeppsbutik

 
Converse har öppnat sin hittills största egna flaggskeppsbutik, och den finns i San Francisco. De 762 kvadratmetrarna är fördelade på två plan. I butiken finns bland annat en specialdesignad San Francisco-kollektion med Pride-tema. Förutom skor innehåller den regnbågsfärgade T-shirts med texten ”Thanks for coming out”. I butiken, som ligger vid Union Square, kan kunderna också designa … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3599 Butikskoncept 525 Nyheter 2778 Nya butiker 842