”See now, buy now, wear now”

Snabbhet och agilitet blir allt mer avgörande inom detaljhandeln, både i produktutveckling och leveranser. En ny undersökning bekräftar att see now, buy now-trenden bara växer sig starkare.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Digital signage personaliseras i realtid

  Visual Merchandising 100 Pro 3599 Ny teknik 319
Nu lanseras ett nytt system med personaliserade filmer och erbjudandenr via digital signage. Budskapen skräddarsys efter kunderna som passerar, och testerna visar på säljlyft för hela avdelningen.

En exklusiv doft av Oman mitt i Milano

  Internationellt 966 Nya butiker 842 Design 226 Butikskoncept 525
Varumärket Amouage, med ursprung i Oman, finns bland de varumärken som just nu trotsar butiksdöden. I Milano har man öppnat en butik i de mest exklusiva konstkvarteren.

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

  Pro 3599 Undersökningar 276 E-handel 673 Nyheter 2778
En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Här öppnar Nordens första Coca Cola Store

  Pro 3599 Nya butiker 842 Nyheter 2778
En helt ny godisbutik i fabriksformat, en restaurang där cocktails står i centrum, ett grädderi med galetter, nygjorda churros och Nordens första Coca-Cola Store kommer att stå klara när man öppnar portarna lördagen den 29 april.

Nya musikupplevelser i butik

  Nyheter 2778 Kundupplevelser 113
Sonos och Grandpa har sedan en tid samarbetat för att låta musiken lyfta kundupplevelsen i butiken. Nu utvecklar de samarbetet med ett nytt musikkoncept. Detta i samband med att Sonos kommer att finnas till försäljning i livsstilskedjan Grandpas butiker samt online. Musikkonceptet innefattar Grandpas personal som blir musikambassadörer, de bjuder in kunderna till en musikupplevelse … (läs mer)

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Pro 3599 Nyheter 2778 Analys 22 Måsteläsning 137
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Håkan är Tietos nya Sverigechef

  Nyheter 2778 Karriär 58 Personer 63
Som ett led i att fortsätta driva tillväxt i Sverige utnämner Tieto Håkan Dahlström till ny Sverigechef. Håkan Dahlström efterträder Per Johanson i rollen.

Visualisering av produkter i 3-D

  E-handel 673 Visual Merchandising 100 Ny teknik 319 Pro 3599
Ett svensk företag lanserar nu en lösning för visualisering av produkter i 3-D. Tekniken är anpassad för att fungera såväl i desktop som i mobilen.

Satsar på upplevelsebaserade flaggskepp

  Köpcentrum 425 Nyheter 2778 Nya butiker 842 Pro 3599
Invigningen av Kicks i Femman i Göteborg är startskottet för satsningen på exklusiva flaggskeppsbutiker i Norden. Tjänster och events har en central roll i konceptet. Butiken är 1 100 kvadratmeter stor, och tanken är att här ska den skönhetsintresserade hitta produkter, inspiration och tjänster. Samarbete med artist Enligt Kicks erbjuder man Nordens största bredd på … (läs mer)

Tekniken handlarna helst vill ha

  Ny teknik 319 Pro 3599 Undersökningar 276
En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Hög etableringstakt för Flying Tiger

  Nyheter 2778 Nya butiker 842 Internationellt 966 Pro 3599
Den danska kedjan Flying Tiger Copenhagen har en mycket intensiv etableringstakt. Nu öppnar man sin första butik i trendkänsliga Brooklyn.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Pro 3599 Undersökningar 276 Konsumentbeteende 220
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

NordicFeel och NECG tillsätter ny VD

  Karriär 58 E-handel 673 Nyheter 2778 Personer 63
Styrelsen för bolagen har nu utsett en ny VD, Tobias Mattsson. Han har under det senaste året varit kommersiell chef i NordicFeel.

Willys samtliga butiker märkta med Bra Miljöval

  Hållbarhet 114 Nyheter 2778
Sedan tidigare är alla Willys-butiker och merparten av Willys Hemma-butikerna märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval för livsmedelsbutiker. Nu har även de mindre Willys Hemma-butikerna blivit godkända för märkning.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  Pro 3599 E-handel 673 Undersökningar 276 Nyheter 2778
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Konsumenten positiv till AI-personalisering

  Undersökningar 276 Kundupplevelser 113 E-handel 673 Pro 3599
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.

Himla lanserar nordisk e-handel

  E-handel 673 Nyheter 2778
För att möta intresset från de nordiska marknaderna lanserar Himla en ny e-handel. Satsningen är en del av en större vision.

Nya strategier i framtidens köpcentrum

  Måsteläsning 137 Pro 3599 Internationellt 966 Trender 351
Man har övergivit traditionell merchandising. I stället erbjuds storytelling och upplevelser som passar kundernas intressen. Så här bygger vinnaren av World Retail Awards framtidens köpcentrum.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Pro 3599 Trender 351 Nyheter 2778 Logistik 69
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Mats blir ny VD för Bygg-Ole

  Personer 63 Karriär 58 Nyheter 2778
Efter över 44 år som VD för Bygg-Ole har Ole Gustafsson bestämt sig för att lämna över till Mats Hedlund. Ole går nu in i rollen som styrelseordförande.