Så påverkar mobilen framtidens detaljhandel

Framtidens detaljhandel i fokus. "Mobilen har förändrat förutsättningarna för den moderna detaljhandeln, nu sätter konsumenterna villkoren." Det konstaterade Anna Wikland från Google under fredagens Retail Breakfast Club.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Google 5


Här öppnar Nordens första Coca Cola Store

  Nya butiker 841 Nyheter 2780 Pro 3596
En helt ny godisbutik i fabriksformat, en restaurang där cocktails står i centrum, ett grädderi med galetter, nygjorda churros och Nordens första Coca-Cola Store kommer att stå klara när man öppnar portarna lördagen den 29 april.

Nya musikupplevelser i butik

  Nyheter 2780 Kundupplevelser 113
Sonos och Grandpa har sedan en tid samarbetat för att låta musiken lyfta kundupplevelsen i butiken. Nu utvecklar de samarbetet med ett nytt musikkoncept. Detta i samband med att Sonos kommer att finnas till försäljning i livsstilskedjan Grandpas butiker samt online. Musikkonceptet innefattar Grandpas personal som blir musikambassadörer, de bjuder in kunderna till en musikupplevelse … (läs mer)

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Pro 3596 Måsteläsning 137 Analys 22 Nyheter 2780
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Håkan är Tietos nya Sverigechef

  Nyheter 2780 Personer 62 Karriär 57
Som ett led i att fortsätta driva tillväxt i Sverige utnämner Tieto Håkan Dahlström till ny Sverigechef. Håkan Dahlström efterträder Per Johanson i rollen.

Visualisering av produkter i 3-D

  Visual Merchandising 98 E-handel 672 Ny teknik 318 Pro 3596
Ett svensk företag lanserar nu en lösning för visualisering av produkter i 3-D. Tekniken är anpassad för att fungera såväl i desktop som i mobilen.

Satsar på upplevelsebaserade flaggskepp

  Butikskoncept 524 Nyheter 2780 Nya butiker 841 Köpcentrum 425
Invigningen av Kicks i Femman i Göteborg är startskottet för satsningen på exklusiva flaggskeppsbutiker i Norden. Tjänster och events har en central roll i konceptet. Butiken är 1 100 kvadratmeter stor, och tanken är att här ska den skönhetsintresserade hitta produkter, inspiration och tjänster. Samarbete med artist Enligt Kicks erbjuder man Nordens största bredd på … (läs mer)

Tekniken handlarna helst vill ha

  Pro 3596 Undersökningar 275 Ny teknik 318
En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Hög etableringstakt för Flying Tiger

  Nya butiker 841 Internationellt 965 Pro 3596 Nyheter 2780
Den danska kedjan Flying Tiger Copenhagen har en mycket intensiv etableringstakt. Nu öppnar man sin första butik i trendkänsliga Brooklyn.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Undersökningar 275 Konsumentbeteende 220 Pro 3596
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

NordicFeel och NECG tillsätter ny VD

  E-handel 672 Personer 62 Nyheter 2780 Karriär 57
Styrelsen för bolagen har nu utsett en ny VD, Tobias Mattsson. Han har under det senaste året varit kommersiell chef i NordicFeel.

Willys samtliga butiker märkta med Bra Miljöval

  Hållbarhet 114 Nyheter 2780
Sedan tidigare är alla Willys-butiker och merparten av Willys Hemma-butikerna märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval för livsmedelsbutiker. Nu har även de mindre Willys Hemma-butikerna blivit godkända för märkning.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  E-handel 672 Undersökningar 275 Pro 3596 Nyheter 2780
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Konsumenten positiv till AI-personalisering

  E-handel 672 Kundupplevelser 113 Undersökningar 275 Pro 3596
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.

Himla lanserar nordisk e-handel

  Nyheter 2780 E-handel 672
För att möta intresset från de nordiska marknaderna lanserar Himla en ny e-handel. Satsningen är en del av en större vision.

Nya strategier i framtidens köpcentrum

  Trender 351 Måsteläsning 137 Pro 3596 Köpcentrum 425
Man har övergivit traditionell merchandising. I stället erbjuds storytelling och upplevelser som passar kundernas intressen. Så här bygger vinnaren av World Retail Awards framtidens köpcentrum.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Trender 351 Logistik 69 Pro 3596 Nyheter 2780
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Mats blir ny VD för Bygg-Ole

  Nyheter 2780 Karriär 57 Personer 62
Efter över 44 år som VD för Bygg-Ole har Ole Gustafsson bestämt sig för att lämna över till Mats Hedlund. Ole går nu in i rollen som styrelseordförande.

Här öppnar Max sitt nya flaggskepp

  Pro 3596 Nyheter 2780 Cityhandel 128 Nya butiker 841
I september öppnar Max Hamburgare sin tredje restaurang i Stockholm med cityläge. Ombyggnationen till en Max restaurang med det nya Wingårdhs konceptet påbörjas inom kort.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Nyheter 2780 Pro 3596 Undersökningar 275 Konsumentbeteende 220
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Internationellt 965 E-handel 672 Logistik 69 Pro 3596
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.