Så agerar den mobila konsumenten

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px





Nu är vinylskivan tillbaka på allvar

  Trender 344 Nyheter 2692
Vinylskivans återkomst fortsätter. Från denna vecka kan man köpa vinyl i dagligvaruhandeln, bland annat på landets stormarknader. Senast det skedde var för nästan 30 år sedan.

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

  Måsteläsning 128 Pro 3504 Ny teknik 308 Undersökningar 259
Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Haulen är död! Länge leve rehaulen!

  Hållbarhet 104 Trender 344 Varumärken 224 Nyheter 2692
För att få fler unga att skänka till second hand lyfter Myrorna begreppet rehaul. Det är en motreaktion mot den konsumtionsfokuserade trenden med hauls på nätet. Tillsammans med artisten Joy sätter man i stället givandet i fokus.

Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

  Pro 3504 Nyheter 2692 Omnichannel 235 Ny teknik 308
Den nya handeln gör entré på bred front. Med hjälp av digital teknik ute i butiken gör kedjan nu ett djupare sortiment tillgängligt. Samtidigt pågår tester för att kunna skippa traditionella kassor helt.

Jula släpper katalog i en ny app

  Omnichannel 235 Ny teknik 308 Pro 3504 M-handel 106
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Digiltalt är det ny normala i handeln

  Måsteläsning 128 Pro 3504 Undersökningar 259
Den digitala handeln är det nya normala enligt en ny rapport. Men de stora kedjorna har inte skapats för den digitala tidsåldern, tre fjärdedelar av handlarna vill nu öka förändringstakten.

Så når du generation Z via nya kanaler

  Pro 3504 Nyheter 2692 Konsumentbeteende 212 Måsteläsning 128
Generation Z spenderar mycket tid på sociala medier, och det är också där man vill shoppa. En ny undersökning kartlägger en ålderskategori som skiljer sig markant från övriga. Även från millennials.

Hööks lanserar ny e-handelslösning

  Omnichannel 235 E-handel 654 Pro 3504 Nyheter 2692
Hööks hästsport satsar på en ny e-handelslösning som stödjer företagets strategi för omnichannel. Den bäddar för en integrerad kampanjhantering.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Omnichannel 235 Konsumentbeteende 212 Undersökningar 259 Pro 3504
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Mindre som drönare, mer som en concierge

  Måsteläsning 128 Undersökningar 259 Kundupplevelser 99 Pro 3504
Den sista milen, det som händer efter köpet, är ämnet för en ny undersökning. Den visar att framtidens leveranser handlar mer om flexibel service och dialog med kunden, och mindre om drönare.

Personalen nyckel till bättre butiksupplevelser

  Kundupplevelser 99 Pro 3504 Konsumentbeteende 212
Professorn har sin uppfattning klar: Butikerna borde inte oroa sig så mycket för minskad trafik. Se till att locka rätt kunder och skapa berikande upplevelser. Nyckeln ligger i personalens beteende, menar han.

Den nya detaljhandeln skapas i Kina

  E-handel 654 Måsteläsning 128 Pro 3504 Internationellt 945
Tillsammans blir man starkare. Det största e-handelsföretaget har inlett ett samarbete med den största fysiska butikskedjan. Med gemensamma krafter skapar man nu "New retail".

Vartannat köp görs från mobila enheter

  E-handel 654 Nyheter 2692 M-handel 106 Undersökningar 259
Hälften av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det placerar Sverige på en global tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Det visar en ny undersökning. Det är Criteo, verksamma inom datadriven och beteendebaserad annonsering, som konstaterar detta i State of Cross-Device Commerce Report. Den baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt. Ökat … (läs mer)

Varannan tänker på matsvinn redan i butiken

  Konsumentbeteende 212 Undersökningar 259 Pro 3504 Nyheter 2692
Varannan svensk, 47 procent, bestämmer sig redan i butiken för att inte slänga mat och 63 procent av svenskarna vill veta mer om hur de kan minska sitt matsvinn.

10 trender som ritar om retailkartan

  Pro 3504 Trender 344 Måsteläsning 128 Analys 21
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.

Här är den nya tidens matmarknad

  Design 217 Köpcentrum 414 Måsteläsning 128 Pro 3504
Det är en gastronomisk temapark, en mänsklig community byggd på passion, kvalitet och historier. Här möts "detaljister som tillverkar" och "tillverkare som säljer". Följ med på en inspirerande bildresa in i den nya tidens matmarknad.

Åtta tunga måstefakta om millennials

  Måsteläsning 128 Konsumentbeteende 212 Pro 3504
För millennials är sociala medier ett verktyg, och man gillar inte att vänta på saker och ting. Det här är generation NU. I ett utdrag från vår trendrapport Millennials ger vi här en konkret bild av en viktig målgrupp de kommande åren.

Här är upplevelserna kunden vill ha

  Måsteläsning 128 Undersökningar 259 Konsumentbeteende 212 Nyheter 2692
Upplevelser ska rädda de fysiska butikerna, det verkar råda konsensus kring detta inom detaljhandeln. Men vad vill kunden egentligen ha? Det har kartlagts i en ny undersökning.

Mobildata grund för personaliserat mode

  Måsteläsning 128 Ny teknik 308 Mode 188 Pro 3504
Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.

Gen X mer fast i sociala medier än millennials

  Pro 3504 Konsumentbeteende 212 Sociala medier 80 Undersökningar 259
Millennials är fast i sociala medier. Det är ju sen gammalt. Trodde vi ja, nu visar en undersökning att de riktiga storanvändarna finns bland generation X. Så här når du dem.