Så agerar den mobila konsumenten

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px





Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Pro 3599 Måsteläsning 137 Nyheter 2778 Analys 22
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Konsumentbeteende 220 Pro 3599 Undersökningar 276
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

Nya strategier i framtidens köpcentrum

  Trender 351 Måsteläsning 137 Pro 3599 Köpcentrum 425
Man har övergivit traditionell merchandising. I stället erbjuds storytelling och upplevelser som passar kundernas intressen. Så här bygger vinnaren av World Retail Awards framtidens köpcentrum.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Nyheter 2778 Trender 351 Pro 3599 Logistik 69
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Konsumentbeteende 220 Undersökningar 276 Nyheter 2778 Pro 3599
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Omnichannel 238 Logistik 69 Pro 3599 Internationellt 966
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.

Nya intäktsmöjligheter via delningsekonomi

  Nyheter 2778 Hållbarhet 114 Nya butiker 842 Pro 3599
Uber och Airbnb är något av delningsekonomins flaggskepp. Men nu börjar en av vår tids tyngsta trender sprida sig även till traditionella varumärken. Husqvarnas nya satsning i Bromma Blocks är ett exempel på detta.

Dr. Martens fans trivs i nytt flaggskepp

  Butikskoncept 525 Kundupplevelser 113 Internationellt 966 Pro 3599
En bar för personalisering av produkter, konserter och events, digitala VR-turer. Dr. Martens nya flaggskepp är mer än bara en butik, det är en upplevelsebaserad mötesplats för varumärkets fans.

Så får du millennials att trivas på jobbet

  Måsteläsning 137 Pro 3599
Det krävs mod att skapa en flexibel arbetsmiljö där resultat prioriteras för fysisk närvaro. Här är fem sätt att verkligen få millennials att trivas och göra sitt allra bästa. Vad sägs om obegränsat ledighet? Skrämmande eller lockande?

Lyxigt godis för vuxna i chic boutiquemiljö

  Internationellt 966 Butikskoncept 525 Nya butiker 842 Måsteläsning 137
Inspirationen hittade grundarna i en film från 1971 – varumärket erbjuder godis för vuxna i en chic miljö. Nu tar succékonceptet steget in i Europa och öppnar butiker, shop in shops och egen grossistverksamhet.

Världens största kedja köper Bonobos

  Internationellt 966 Pro 3599 Nyheter 2778 E-handel 673
Bonobos har uppmärksammats för sin affärsmodell som kombinerar mode online med fysiska butiker. Nu sägs man vara överens med Walmart om ett stundande uppköp.

Därför e-handlar konsumenten utomlands

  Undersökningar 276 Pro 3599 Konsumentbeteende 220 E-handel 673
Svenskarna handlar mer och mer online, och en hel del väljer e-butiker i länder. En undersökning kartlägger tre tunga faktorer som driver handeln över gränserna – och en som hindrar den.

”See now, buy now, wear now”

  Nyheter 2778 Pro 3599 Måsteläsning 137 Konsumentbeteende 220
Snabbhet och agilitet blir allt mer avgörande inom detaljhandeln, både i produktutveckling och leveranser. En ny undersökning bekräftar att see now, buy now-trenden bara växer sig starkare.

Svenskarna laddar för vegopåsk

  Trender 351 Nyheter 2778 Undersökningar 276 Produktutveckling 234
Nu syns vego- och hälsotrenderna även på påskbordet. Recept på köttbullar är fortfarande det mest efterfrågade inför påsken, men veckorna före påsk steg sökningarna på ica.se efter vegorecept med hela 140 procent.

Framtidens nordiska handel kartlagd

  Pro 3599 Konsumentbeteende 220 Ny teknik 319 Trender 351
Automatisk leverans inom två timmar, influencers, och blockade företag. Nya tekniska möjligheter och ett förändrat konsumentbeteende omformar nu den nordiska detaljhandeln. Det visar en ny studie.

”Vi vet mer än butikspersonalen”

  Pro 3599 Undersökningar 276 Konsumentbeteende 220 Kundupplevelser 113
Hela 83 procent av konsumenterna anser sig veta mer än butikspersonalen. Samtidigt är man mån om att ha tillgång till säljare i butiken. Det visar en ny studie.

5 sätt att bygga den nya lojaliteten

  Trender 351 Pro 3599 Kundvård 55 Undersökningar 276
Lojalitetsprogrammen, som vi känner dem, har mist sin kraft. Miljarder kronor läggs på program som inte längre fungerar. Här är fem sätt att bygga den nya tidens lojalitet, med siktet inställt på millennials.

Så ser detaljhandeln ut år 2030

  Undersökningar 276 Kundupplevelser 113 Pro 3599 Måsteläsning 137
Färre one-stop-shops, en ny form av självbetjäning, automatiska returer och robotbemannade drive throughs. Så här ser retail ut år 2030 enligt en färsk rapport.

Personalisering, pris och fulfillment avgör

  Pro 3599 Omnichannel 238 Undersökningar 276 Måsteläsning 137
Det är personalisering, pris och leveransalternativ som är de viktigaste påverkande faktorerna på vägen fram till ett köp. Det visar en årlig undersökning bland 3 000 konsumenter.

Posten först ut med RFID-spårning

  Pro 3599 Nyheter 2778 Måsteläsning 137 Ny teknik 319
Som första aktör i världen lanserar man nu spårning av e-handelspaket med hjälp av RFID-teknik. Lösningen ska öka valfriheten, säkerställa kedjan och minska kostnaderna.