Ryktet om butikens död överdrivet

Det har pratats mycket om den fysiska butikens död på sistone. Men e-handelns utveckling skvallrar om motsatsen, onlineaktörerna öppnar butiker som aldrig förr.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Digital signage personaliseras i realtid

  Ny teknik 319 Pro 3599 Visual Merchandising 100
Nu lanseras ett nytt system med personaliserade filmer och erbjudandenr via digital signage. Budskapen skräddarsys efter kunderna som passerar, och testerna visar på säljlyft för hela avdelningen.

En exklusiv doft av Oman mitt i Milano

  Butikskoncept 525 Pro 3599 Nya butiker 842 Design 226
Varumärket Amouage, med ursprung i Oman, finns bland de varumärken som just nu trotsar butiksdöden. I Milano har man öppnat en butik i de mest exklusiva konstkvarteren.

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

  E-handel 673 Nyheter 2778 Undersökningar 276 Pro 3599
En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Här öppnar Nordens första Coca Cola Store

  Nya butiker 842 Pro 3599 Nyheter 2778
En helt ny godisbutik i fabriksformat, en restaurang där cocktails står i centrum, ett grädderi med galetter, nygjorda churros och Nordens första Coca-Cola Store kommer att stå klara när man öppnar portarna lördagen den 29 april.

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Nyheter 2778 Måsteläsning 137 Analys 22 Pro 3599
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Visualisering av produkter i 3-D

  E-handel 673 Ny teknik 319 Visual Merchandising 100 Pro 3599
Ett svensk företag lanserar nu en lösning för visualisering av produkter i 3-D. Tekniken är anpassad för att fungera såväl i desktop som i mobilen.

Satsar på upplevelsebaserade flaggskepp

  Köpcentrum 425 Nya butiker 842 Pro 3599 Nyheter 2778
Invigningen av Kicks i Femman i Göteborg är startskottet för satsningen på exklusiva flaggskeppsbutiker i Norden. Tjänster och events har en central roll i konceptet. Butiken är 1 100 kvadratmeter stor, och tanken är att här ska den skönhetsintresserade hitta produkter, inspiration och tjänster. Samarbete med artist Enligt Kicks erbjuder man Nordens största bredd på … (läs mer)

Tekniken handlarna helst vill ha

  Pro 3599 Ny teknik 319 Undersökningar 276
En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Hög etableringstakt för Flying Tiger

  Nyheter 2778 Nya butiker 842 Internationellt 966 Pro 3599
Den danska kedjan Flying Tiger Copenhagen har en mycket intensiv etableringstakt. Nu öppnar man sin första butik i trendkänsliga Brooklyn.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Konsumentbeteende 220 Undersökningar 276 Pro 3599
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

NordicFeel och NECG tillsätter ny VD

  E-handel 673 Nyheter 2778 Personer 63 Karriär 58
Styrelsen för bolagen har nu utsett en ny VD, Tobias Mattsson. Han har under det senaste året varit kommersiell chef i NordicFeel.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  Undersökningar 276 Pro 3599 E-handel 673 Nyheter 2778
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Konsumenten positiv till AI-personalisering

  Kundupplevelser 113 E-handel 673 Pro 3599 Undersökningar 276
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.

Himla lanserar nordisk e-handel

  E-handel 673 Nyheter 2778
För att möta intresset från de nordiska marknaderna lanserar Himla en ny e-handel. Satsningen är en del av en större vision.

Nya strategier i framtidens köpcentrum

  Köpcentrum 425 Måsteläsning 137 Internationellt 966 Trender 351
Man har övergivit traditionell merchandising. I stället erbjuds storytelling och upplevelser som passar kundernas intressen. Så här bygger vinnaren av World Retail Awards framtidens köpcentrum.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Nyheter 2778 Trender 351 Logistik 69 Pro 3599
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Här öppnar Max sitt nya flaggskepp

  Nyheter 2778 Nya butiker 842 Pro 3599 Cityhandel 128
I september öppnar Max Hamburgare sin tredje restaurang i Stockholm med cityläge. Ombyggnationen till en Max restaurang med det nya Wingårdhs konceptet påbörjas inom kort.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Pro 3599 Nyheter 2778 Undersökningar 276 Konsumentbeteende 220
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Internationellt 966 E-handel 673 Pro 3599 Omnichannel 238
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.

Nya intäktsmöjligheter via delningsekonomi

  Handelsplatser 73 Ny teknik 319 Trender 351 Pro 3599
Uber och Airbnb är något av delningsekonomins flaggskepp. Men nu börjar en av vår tids tyngsta trender sprida sig även till traditionella varumärken. Husqvarnas nya satsning i Bromma Blocks är ett exempel på detta.