Så skapar du framgångsrika butiksupplevelser

  Kundupplevelser 101 Produktutveckling 231 Pro 3514
Framtidens vinnare skapar butiksupplevelser som får kunderna att komma tillbaka gång på gång. Så här skapar du dem med fem grundläggande beståndsdelar.

Media Markt lanserar tjänster för företag

  Produktutveckling 231 Nyheter 2704 Pro 3514
Media Markt har successivt lanserat nya lösningar för sina privatkunder genom åren. Nu tar man steget att erbjuda företagskunder samma hjälp och support .

Ellos Group uppgraderar sin e-handel

  Produktutveckling 231 Nyheter 2704 E-handel 655 Pro 3514
Ellos Group har uppgraderat till helt nya system för sin e-handelsverksamhet. Den nya plattformen ska bland annat skapa möjligheter för personalisering. Genom lansering av den nya e-handelsplattformen ska Ellos Group stärka sin roll inom e-handel inom mode och heminredning i Norden. Detta enligt ett pressmeddelande från företaget. Möjliggör personalisering Med den nya plattformen ska man bättre kunna … (läs mer)

Vapiano lanserar avdelning för take away

  Produktutveckling 231 Nyheter 2704 Pro 3514
Nu lanseras en helt ny avdelning för hos restaurangkonceptet. Via en separat ingång ska det bli lättare för kunder som vill ta med sig maten.

”Benchmark för det urbana köpcentrumet”

  Köpcentrum 417 Produktutveckling 231 Pro 3514
Ut med det gamla, in med det nya. Här river fastighetsägaren det gamla köpcentrumet och bygger ett nytt och större. Det ska rustas för framtida behov, bland annat genom mer mat och dagligvaror.

K25 kartlägger sina besöksflöden

  Nyheter 2704 Pro 3514 Produktutveckling 231 Ny teknik 309
K25 och Bumbee Labs inleder ett samarbete kring besöksmätningar baserade på kundernas mobilsignaler. Resultaten ska ge en bild av bland annat rörelsemönster och konverteringsgrad.

Känn plaggets material direkt på skärmen

  E-handel 655 Ny teknik 309 Produktutveckling 231 Måsteläsning 128
Det låter som science fiction. Men haptic e-commerce gör det möjligt att känna plaggets yta direkt på skärmen. Skarpa tester av tekniken pågår nu med e-handlare.

Alexa gör entré hos Starbucks

  Ny teknik 309 Pro 3514 Produktutveckling 231 Omnichannel 235
Amazons Alexa spås bli en disruptiv kraft inom detaljhandeln den kommande tiden. Nu lanserar Starbucks en lösning för plattformen, baserad på AI-teknik.

Så ser framtidens mejeriavdelning ut

  Produktutveckling 231 Pro 3514 Nyheter 2704
Nu lanseras ett helt nytt koncept för framtidens mejeriavdelning. Ambitionen är att inspirera – och få kunden att stanna längre.

Nu kan du köpa ny bil i matbutiken

  Butikskoncept 508 Nyheter 2704 Pro 3514 Produktutveckling 231
One-stop-shopping fick precis en ny innebörd. Nu kan den som vill köpa en bil under shoppingrundan i stormarknaden.

Designtorget och Beckmans i samarbete

  Nyheter 2704 Pro 3514 Design 218 Produktutveckling 231
Nu går startskottet för årets samarbete mellan Designtorget och Beckmans Designhögskola. Resultatet presenteras i kedjans flaggskeppsbutik i Kulturhuset i Stockholm.

Sephora hittar nya produkter med startup

  Ny teknik 309 Internationellt 947 Produktutveckling 231 Pro 3514
Att hitta nya innovativa produkter och snabbt få ut dem på marknaden är en affärskritisk process för många detaljister. Sephora tar nu hjälp av en prisbelönad startup för att optimera hanteringen.

Världens första Svanenmärkta jeans

  Produktutveckling 231 Pro 3514 Mode 190 Hållbarhet 104
Nu lanseras världens första Svenenmärkta jeans. Samtliga delar av byxorna, arbetsförhållanden och förpackningar har godkänts enligt de högt ställda kraven.

Högre lön och utbildning vände trenden

  Internationellt 947 Pro 3514 Produktutveckling 231 Nyheter 2704
Walmart har på relativt kort tid lyckas vända en sviktande försäljning och dessutom fått renare och mer välskötta butiker. Lösningen: Man betalar sina anställda bättre och satsar på utbildning. Det kom in allt mer klagomål på smutsiga provrum och sunkiga butiker. Hyllorna gapade tomma och kassaköerna var alldeles för långa. Walmart kom för ett par … (läs mer)

Här är Whole Foods trendspaning inför 2017

  Trender 344 Pro 3514 Internationellt 947 Produktutveckling 231
Den amerikanska dagligvarukedjan Whole Foods Market har rört om en del i retail-grytan i år. Kedjans nya koncept 365 by Whole Foods är en av årets största snackisar. Företaget brukar lyftas fram i diskussioner kring hög kvalitet och närproducerat, men också när det gäller mattrender generellt. Nu har kedjan låtit sina experter ta en titt in i spåkulan igen. Här är de tyngsta trenderna man ser gällande sortimentet under 2017.

Smart lås ger smidigare hemleveranser

  Logistik 62 Nyheter 2704 Produktutveckling 231 E-handel 655
Onlinebeställningar levereras till största delen via utlämningsställen. Nu lanseras ett smart lås som gör att fler ska kunna få varorna levererade hem. Även om man inte är hemma.

Här är 16 retailtrender inför 2017

  Pro 3514 Måsteläsning 128 Trender 344 Produktutveckling 231
Nya marknadsplatser, geobaserade aktiviteter och teknikbaserade säljkanaler. Här är 16 trender som färgar utvecklingen inom retail det kommande året.

Nio innovationer att hålla koll på

  Pro 3514 Produktutveckling 231 Ny teknik 309
En digital tjänst där du laddar upp mått, låter din avatar prova plagget, printar ut det och hämtar varan i en pop up-butik. Snart är det verklighet tack vare ett innovationsprojekt. Här är ytterligare åtta innovationer med koppling till detaljhandeln. Vinnova gör en ny satsning som ska stimulera omvandlingen från analogt till digitalt inom tre … (läs mer)

Inspiration basen i Ikeas nya Cookshop

  Visual Merchandising 92 Pro 3514 Design 218 Produktutveckling 231
Ikea ville sätta mer fokus på inspiration i sin avdelning för matlagning och måltider. En del av lösningen blev att anpassa exponeringarna efter hur det faktiskt går till i köket. Maten är mer i fokus än kanske någonsin tidigare. I och med detta fanns det också ett behov att uppdatera ytan för Cooking & Eating … (läs mer)

Carrefour utvecklar en virtuell kassakö

  Internationellt 947 Produktutveckling 231 Ny teknik 309 Pro 3514
Den franska dagligvarukedjan Carrefour satsar nu på att revolutionera kassafunktionen i sina butiker. Med hjälp av en virtuell kö ska tiden i kassan minimeras. Projektet är en del av en större satsning på innovationer i butik.