Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Logistik 69 Pro 3596 E-handel 672 Internationellt 965
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.

Världens största kedja köper Bonobos

  Internationellt 965 E-handel 672 Nyheter 2780 Pro 3596
Bonobos har uppmärksammats för sin affärsmodell som kombinerar mode online med fysiska butiker. Nu sägs man vara överens med Walmart om ett stundande uppköp.

Personalisering, pris och fulfillment avgör

  Pro 3596 Omnichannel 238 Konsumentbeteende 220 Måsteläsning 137
Det är personalisering, pris och leveransalternativ som är de viktigaste påverkande faktorerna på vägen fram till ett köp. Det visar en årlig undersökning bland 3 000 konsumenter.

Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

  Nyheter 2780 Ny teknik 318 Pro 3596 Omnichannel 238
Den nya handeln gör entré på bred front. Med hjälp av digital teknik ute i butiken gör kedjan nu ett djupare sortiment tillgängligt. Samtidigt pågår tester för att kunna skippa traditionella kassor helt.

Jula släpper katalog i en ny app

  M-handel 108 Pro 3596 Omnichannel 238 Ny teknik 318
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Hööks lanserar ny e-handelslösning

  E-handel 672 Nyheter 2780 Omnichannel 238 Pro 3596
Hööks hästsport satsar på en ny e-handelslösning som stödjer företagets strategi för omnichannel. Den bäddar för en integrerad kampanjhantering.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Måsteläsning 137 Konsumentbeteende 220 Omnichannel 238 Undersökningar 275
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Prediktiv analys förutspår kundens nästa steg

  Måsteläsning 137 Ny teknik 318 Pro 3596 Omnichannel 238
Genom nya källor och teknik kan man förutspå kundens beteende och skapa personaliserade aktiviteter. Men prediktiva analyser i realtid kräver både specialkompetens och datorkraft.

Alexa gör entré hos Starbucks

  Pro 3596 Omnichannel 238 Ny teknik 318 Produktutveckling 234
Amazons Alexa spås bli en disruptiv kraft inom detaljhandeln den kommande tiden. Nu lanserar Starbucks en lösning för plattformen, baserad på AI-teknik.

Birchbox öppnar första butiken i Europa

  Pro 3596 Nyheter 2780 Nya butiker 841 Omnichannel 238
Kunderna som handlar i Birchbox fysiska butik har tre gånger högre livstidsvärde än onlinekunderna. Därför prioriteras fysisk retail, och nu är siktet inställt på Europa.

Digitala kiosker utökar Cerveras sortiment

  Ny teknik 318 Pro 3596 Nyheter 2780 Omnichannel 238
Digitala kiosker i butiksmiljön kan utöka ett begränsat sortiment avsevärt. En strategi som Cervera nu inför. ”Det knyter ihop säcken bra.” För att stärka och utveckla butiksupplevelsen inleds ett samarbete med Touchtech som ska leverera skärmar till butiker i hela landet. – Vi ser att sammankopplingen mellan butik och online kommer ha en avgörande roll … (läs mer)

Ryktet om butikens död överdrivet

  Måsteläsning 137 Omnichannel 238 Trender 351 Pro 3596
Det har pratats mycket om den fysiska butikens död på sistone. Men e-handelns utveckling skvallrar om motsatsen, onlineaktörerna öppnar butiker som aldrig förr.

”Vinnarna integrerar sin verksamhet”

  Pro 3596 Nyheter 2780 Konsumentbeteende 220 Omnichannel 238
De vinnande kedjorna har några gemensamma nämnare. Förmågan att kombinera det digitala och det fysiska är avgörande. Det hävdade Rod Sides, retailansvarig på Deloitte, under Retail’s Big Show i New York.  Den tekniska utvecklingen och konsumenternas nya beteenden har ändrat spelreglerna. Det konstaterade Rod Sides, ansvarig för Retail, Wholesale och Distribution, på Deloitte LLP under Retail’s … (läs mer)

Omnichannel ger ökat sälj och högre lojalitet

  Undersökningar 275 Omnichannel 238 Måsteläsning 137 Pro 3596
Omnichannel leder till att kunderna spenderar mer, och dessutom blir man mer lojala. Det visar en undersökning bland 46 000 konsumenter. Samma studie visar också att tre av fyra använder flera kanaler när de shoppar.

Macy’s stänger butiker – satsar på omnichannel

  Omnichannel 238 Nyheter 2780 Internationellt 965 Pro 3596
Amerikanska Macy’s stänger butiker och säger upp personal. Men bakom de dystra rubrikerna döljer sig en ny strategi där man satsar på dataanalys, omnichannel och en agil organisation.  I ett pressmeddelande talar man om sina planer att göra butiksportfolion mer strömlinjeformad. Företaget ska också bli mer kostnadseffektivt samtidigt som man ser över sina fastigheter. Stor omorganisation Man … (läs mer)

”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”

  E-handel 672 Nyheter 2780 Omnichannel 238 Pro 3596
CANNES. Pure players, det vill säga renodlade e-handlare, har sett sina bästa dagar. Men de har mycket bra förutsättningar för att ge sig in i den fysiska handeln. Det menar Googles chef för retail i Frankrike.

Online to offline – 7 tekniska måsten

  Kundupplevelser 113 Ny teknik 318 Omnichannel 238 Pro 3596
I den sömlösa detaljhandeln berikar onlinetekniken kundupplevelsen även i den fysiska butiken. Här är sju tekniska måsten som banar väg för den nya online to offline-upplevelsen.

Premiär för NetOnNet lagershop i Norge

  Pro 3596 Internationellt 965 Nyheter 2780 E-handel 672
NetOnNet öppnar nu sin första lagershop i Norge. I dag, den 10:e november, öppnas lagerdörrarna i köpcentret Kvadrat i norska Sandnes.

Framtidens handel speglas i Singles Day

  E-handel 672 Internationellt 965 Omnichannel 238 Måsteläsning 137
Singles day är ett monster till e-handelsevent. Men den som tar sig in bakom PR-statistiken hittar en rad intressanta nyheter om bland annat VR, personalisering och inte minst – Online to Offline.

Nu installeras leveransskåp i 50 köpcentrum

  E-handel 672 Omnichannel 238 Pro 3596 Köpcentrum 425
För att öka servicen installeras nu leveransskåp i 50 köpcentrum. För centrumen är det ett sätt att öka servicegraden, och för konsumenterna innebär det större valfrihet.