Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

  Nyheter 2692 Ny teknik 308 Pro 3504 Kundupplevelser 99
Den nya handeln gör entré på bred front. Med hjälp av digital teknik ute i butiken gör kedjan nu ett djupare sortiment tillgängligt. Samtidigt pågår tester för att kunna skippa traditionella kassor helt.

Jula släpper katalog i en ny app

  M-handel 106 Pro 3504 Ny teknik 308 Omnichannel 235
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Hööks lanserar ny e-handelslösning

  E-handel 654 Omnichannel 235 Pro 3504 Nyheter 2692
Hööks hästsport satsar på en ny e-handelslösning som stödjer företagets strategi för omnichannel. Den bäddar för en integrerad kampanjhantering.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Omnichannel 235 Undersökningar 259 Pro 3504 Måsteläsning 128
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Prediktiv analys förutspår kundens nästa steg

  Ny teknik 308 E-handel 654 Pro 3504 Måsteläsning 128
Genom nya källor och teknik kan man förutspå kundens beteende och skapa personaliserade aktiviteter. Men prediktiva analyser i realtid kräver både specialkompetens och datorkraft.

Alexa gör entré hos Starbucks

  Ny teknik 308 Pro 3504 Produktutveckling 230 Omnichannel 235
Amazons Alexa spås bli en disruptiv kraft inom detaljhandeln den kommande tiden. Nu lanserar Starbucks en lösning för plattformen, baserad på AI-teknik.

Birchbox öppnar första butiken i Europa

  Nya butiker 807 Nyheter 2692 E-handel 654 Pro 3504
Kunderna som handlar i Birchbox fysiska butik har tre gånger högre livstidsvärde än onlinekunderna. Därför prioriteras fysisk retail, och nu är siktet inställt på Europa.

Digitala kiosker utökar Cerveras sortiment

  Pro 3504 Omnichannel 235 Nyheter 2692 Ny teknik 308
Digitala kiosker i butiksmiljön kan utöka ett begränsat sortiment avsevärt. En strategi som Cervera nu inför. ”Det knyter ihop säcken bra.” För att stärka och utveckla butiksupplevelsen inleds ett samarbete med Touchtech som ska leverera skärmar till butiker i hela landet. – Vi ser att sammankopplingen mellan butik och online kommer ha en avgörande roll … (läs mer)

Ryktet om butikens död överdrivet

  Trender 344 Pro 3504 Måsteläsning 128 Omnichannel 235
Det har pratats mycket om den fysiska butikens död på sistone. Men e-handelns utveckling skvallrar om motsatsen, onlineaktörerna öppnar butiker som aldrig förr.

”Vinnarna integrerar sin verksamhet”

  Nyheter 2692 Konsumentbeteende 212 Pro 3504 Omnichannel 235
De vinnande kedjorna har några gemensamma nämnare. Förmågan att kombinera det digitala och det fysiska är avgörande. Det hävdade Rod Sides, retailansvarig på Deloitte, under Retail’s Big Show i New York.  Den tekniska utvecklingen och konsumenternas nya beteenden har ändrat spelreglerna. Det konstaterade Rod Sides, ansvarig för Retail, Wholesale och Distribution, på Deloitte LLP under Retail’s … (läs mer)

Omnichannel ger ökat sälj och högre lojalitet

  Måsteläsning 128 Pro 3504 Omnichannel 235 Undersökningar 259
Omnichannel leder till att kunderna spenderar mer, och dessutom blir man mer lojala. Det visar en undersökning bland 46 000 konsumenter. Samma studie visar också att tre av fyra använder flera kanaler när de shoppar.

Macy’s stänger butiker – satsar på omnichannel

  Internationellt 945 Omnichannel 235 Pro 3504 Nyheter 2692
Amerikanska Macy’s stänger butiker och säger upp personal. Men bakom de dystra rubrikerna döljer sig en ny strategi där man satsar på dataanalys, omnichannel och en agil organisation.  I ett pressmeddelande talar man om sina planer att göra butiksportfolion mer strömlinjeformad. Företaget ska också bli mer kostnadseffektivt samtidigt som man ser över sina fastigheter. Stor omorganisation Man … (läs mer)

”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”

  Omnichannel 235 Nyheter 2692 E-handel 654 Pro 3504
CANNES. Pure players, det vill säga renodlade e-handlare, har sett sina bästa dagar. Men de har mycket bra förutsättningar för att ge sig in i den fysiska handeln. Det menar Googles chef för retail i Frankrike.

Online to offline – 7 tekniska måsten

  Omnichannel 235 Kundupplevelser 99 Pro 3504 Ny teknik 308
I den sömlösa detaljhandeln berikar onlinetekniken kundupplevelsen även i den fysiska butiken. Här är sju tekniska måsten som banar väg för den nya online to offline-upplevelsen.

Premiär för NetOnNet lagershop i Norge

  Nya butiker 807 Internationellt 945 E-handel 654 Pro 3504
NetOnNet öppnar nu sin första lagershop i Norge. I dag, den 10:e november, öppnas lagerdörrarna i köpcentret Kvadrat i norska Sandnes.

Framtidens handel speglas i Singles Day

  E-handel 654 Internationellt 945 Pro 3504 Måsteläsning 128
Singles day är ett monster till e-handelsevent. Men den som tar sig in bakom PR-statistiken hittar en rad intressanta nyheter om bland annat VR, personalisering och inte minst – Online to Offline.

Nu installeras leveransskåp i 50 köpcentrum

  Omnichannel 235 E-handel 654 Köpcentrum 414 Pro 3504
För att öka servicen installeras nu leveransskåp i 50 köpcentrum. För centrumen är det ett sätt att öka servicegraden, och för konsumenterna innebär det större valfrihet.

Säljlyft när on- och offline kombineras

  E-handel 654 Pro 3504 Omnichannel 235 Måsteläsning 128
Det är en retfull paradox: Mycket trafik online, men låg konvertering. Låg trafik offline, och hög konvertering. Nu lyfter de två världarna varandra via en lösning som involverar butikspersonal i onlineshoppingen.

Fyra tekniklösningar som förändrar retail

  Omnichannel 235 Pro 3504 Ny teknik 308 E-handel 654
Mobilens intåg i detaljhandeln har ritat om kartan och spikat upp nya spelregler på väggen. För konsumenterna har det inneburit en större valfrihet, flexibilitet och i många fall även bättre service. Och nu förändrar fyra tekniska lösningar detaljhandeln ytterligare.

Click & collect hos Svenskt Tenn

  Omnichannel 235 Pro 3504 Nyheter 2692 E-handel 654
Från och med nu kan Svenskt Tenns kunder beställa varor online och hämta ut dem vid en ny concierge-disken. Som en service kan den som vill bara stanna till med bilen så bärs varorna ut. För att möjliggöra detta har ytan i butiken disponerats om, och i samband med det har Inredningsateljén kunna flytta till … (läs mer)