Lindex slår rekord i engagemang

  Mode 195 Nyheter 2780 Undersökningar 275 Pro 3596
Lindex lyckas väl med att engagera sina medarbetare, avsevärt bättre än andra företag i motsvarande storlek. Det visar en ny undersökning. Man lyfter fram information och ledarskapet som viktiga faktorer.

Kundlounge hjärtat i Ashleys nya butik

  Butikskoncept 524 Mode 195 Kundupplevelser 113 Internationellt 965
Med ett helt nytt koncept tar pånyttfödda Ashley Stewart sats inför framtiden. I den första nya butiken sedan 2013 erbjuder man extra stora provrum och en social kundlounge.

Brotherskampanj frontas av personalen

  Pro 3596 Kundupplevelser 113 Nyheter 2780 Mode 195
Som uppföljning till konceptet ”Service Brothers” fortsätter Brothers nu med nya kampanjen ”We serve to suit you”. Den innefattar en serie filmer och material i butik och bygger på upplevelsen inom fyra serviceområden.

H&M lanserar helt nytt butikskoncept

  Mode 195 Nya butiker 841 Nyheter 2780 Pro 3596
Under sommaren lanserar modekedjan ett helt nytt butikskoncept. Det beskrivs som en modern marknadsplats för mode och heminredning. Lansering sker också online i 18 länder.

Clare utses till hedersdoktor i mode

  Mode 195 Nyheter 2780 Karriär 57 Personer 62
Clare Johnston utses till högskolans första hedersdoktor. Hon promoveras till konstnärlig hedersdoktor i textil och mode vid Högskolan i Borås i samband med årets professorsinstallation och doktorspromotion den 5 maj.

Outlet by MQ öppnar butik på Port 73

  Köpcentrum 425 Mode 195 Nya butiker 841 Pro 3596
I april öppnar Outlet by MQ på Handelsplatsen Port 73 i Haninge. det blir därmed den första etableringen av konceptet i hela Storstockholm.

Dramaserie ska levandegöra Nellys mode

  Pro 3596 Nyheter 2780 Mode 195 Varumärken 229
Nelly.com testar ett nytt grepp i sitt varumärkesbyggande genom att släppa en dramaserie. I 48 delar kan tittarna följa 25-åriga Nelly och hennes kompisar.

Gemytlig livsstilsshopping i Alperna

  Butikskoncept 524 Design 225 Mode 195 Visual Merchandising 98
På Dorfstrasse i Wengen ligger denna pärla till konceptbutik. I det lilla huset mitt i byn erbjuder varumärket mode och livsstilsprodukter av högsta kvalitet. Kika in och låt dig inspireras!    Retail handlar inte bara om logik och effektivitet. Det här huset är snett och vint, alldeles för litet för en butik och dessutom över … (läs mer)

Lindex lanserar upcyklad kollektion

  Pro 3596 Nyheter 2780 Mode 195 Hållbarhet 114
I mars lanserar Lindex Re:Design. Det är en upcyklad kollektion av produkter som har designats om och blivit omgjorda i Borås. Lanseringen är ett led Lindex ambition att utforska nya innovativa och mer cirkulära sätt att arbeta.

Kraftig säljökning med geobaserad kampanj

  M-handel 108 Mode 195 E-handel 672 Pro 3596
Modekedjan ville nå kvinnor som rör sig ute i nöjeslivet. Med hjälp av geobaserad teknik lyckades man så väl att försäljningen ökade med 146 procent.

Siku Wavivu vill visa vägen för hållbart mode

  Mode 195 Varumärken 229 Hållbarhet 114 Nyheter 2780
Siku Wavivu är ett nyetablerat modeföretag. Verksamheten grundas på en filosofi om att man inte ska behöva kompromissa mellan att njuta av livet – och att ha en hållbar livsstil.

Rickard ny säljchef på Velour by Nostalgi

  Nyheter 2780 Mode 195 Karriär 57 Personer 62
Rikard Lindström (tidigare key account på Lyle & Scott och Tiger Jeans) blir anställd som säljchef på svenska herrmodevarumärket Velour by Nostalgi.

Mobildata grund för personaliserat mode

  Mode 195 Pro 3596 M-handel 108 Måsteläsning 137
Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.

Hållbara klädalternativ via delningsekonomi

  Nyheter 2780 Hållbarhet 114 E-handel 672 Mode 195
Två vinnare av Elle Conscious Award går ihop för att tillsammans lyfta fram hållbara alternativ till traditionell konsumtion – uthyrning av designmode och funktionella sportkläder.

Här är Abercrombie & Fitch nya koncept

  Pro 3596 Varumärken 229 Butikskoncept 524 Internationellt 965
Från exkluderande nattklubbsmiljö till öppen och välkomnande butik. Varumärket presenterar nu sitt nya sömlösa koncept, en av nyheterna är personaliserade provrum.

Augmented reality ska säkra passformen

  M-handel 108 Pro 3596 Ny teknik 318 Mode 195
Med hjälp av augmented reality kan kunderna prova kläderna helt digitalt i modekedjans pilotprojekt. Den nya tekniken ska säkra att produkterna verkligen passar.

Under Armour: ”Kunden vill ha allt”

  Nyheter 2780 Varumärken 229 Internationellt 965 Pro 3596
Under Armour försäljning har inte levt upp till förväntningarna den senaste tiden. En av anledningarna sägs vara att man inte lyckats möta kunden efterfrågan på både mode och funktion.

Cos installation erbjuder kontemplation

  Mode 195 Design 225 Kundupplevelser 113 Pro 3596
Londonbaserade designbyrån Studio Swine har släppt en teaser på ett kommande samarbete med modekedjan Cos. I samband med Milan Design Week skapar varumärket en installation. Projektet ska inrymmas i en före detta biograf.

Därför slutar Ralph Laurens svenske VD

  Nyheter 2780 Pro 3596 Mode 195 Personer 62
Efter långa diskussioner med grundaren är nu beslutet fattat. Ralph Laurens VD, svenske Stefan Larsson, kommer att lämna företaget den 1 maj.

Zalando satsar vidare på Bread & butter

  Nyheter 2780 Mode 195 Internationellt 965 Pro 3596
Förra året var det premiär för konsumentfestivalen Bread & Butter by Zalando. Nu berättar företaget att en andra upplaga går av stapeln 1–3:e september i Berlin.  Bread & Butter samlar modemärken i Europa för att fira in höstsäsongen och visa upp de senaste trendenserna inom mode, musik och mat. Årets motto är Bold, förra årets tema … (läs mer)