Gemytlig livsstilsshopping i Alperna

  Internationellt 945 Visual Merchandising 92 Pro 3504 Mode 188
På Dorfstrasse i Wengen ligger denna pärla till konceptbutik. I det lilla huset mitt i byn erbjuder varumärket mode och livsstilsprodukter av högsta kvalitet. Kika in och låt dig inspireras!    Retail handlar inte bara om logik och effektivitet. Det här huset är snett och vint, alldeles för litet för en butik och dessutom över … (läs mer)

Lindex lanserar upcyklad kollektion

  Nyheter 2692 Hållbarhet 104 Pro 3504 Mode 188
I mars lanserar Lindex Re:Design. Det är en upcyklad kollektion av produkter som har designats om och blivit omgjorda i Borås. Lanseringen är ett led Lindex ambition att utforska nya innovativa och mer cirkulära sätt att arbeta.

Kraftig säljökning med geobaserad kampanj

  E-handel 654 Pro 3504 M-handel 106 Mode 188
Modekedjan ville nå kvinnor som rör sig ute i nöjeslivet. Med hjälp av geobaserad teknik lyckades man så väl att försäljningen ökade med 146 procent.

Siku Wavivu vill visa vägen för hållbart mode

  Varumärken 224 Nyheter 2692 Pro 3504 Mode 188
Siku Wavivu är ett nyetablerat modeföretag. Verksamheten grundas på en filosofi om att man inte ska behöva kompromissa mellan att njuta av livet – och att ha en hållbar livsstil.

Rickard ny säljchef på Velour by Nostalgi

  Karriär 39 Mode 188 Nyheter 2692 Personer 42
Rikard Lindström (tidigare key account på Lyle & Scott och Tiger Jeans) blir anställd som säljchef på svenska herrmodevarumärket Velour by Nostalgi.

Mobildata grund för personaliserat mode

  E-handel 654 M-handel 106 Ny teknik 308 Måsteläsning 128
Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.

Hållbara klädalternativ via delningsekonomi

  Mode 188 Hållbarhet 104 Pro 3504 E-handel 654
Två vinnare av Elle Conscious Award går ihop för att tillsammans lyfta fram hållbara alternativ till traditionell konsumtion – uthyrning av designmode och funktionella sportkläder.

Här är Abercrombie & Fitch nya koncept

  Internationellt 945 Butikskoncept 505 Mode 188 Nya butiker 807
Från exkluderande nattklubbsmiljö till öppen och välkomnande butik. Varumärket presenterar nu sitt nya sömlösa koncept, en av nyheterna är personaliserade provrum.

Augmented reality ska säkra passformen

  M-handel 106 Ny teknik 308 Pro 3504 Mode 188
Med hjälp av augmented reality kan kunderna prova kläderna helt digitalt i modekedjans pilotprojekt. Den nya tekniken ska säkra att produkterna verkligen passar.

Under Armour: ”Kunden vill ha allt”

  Internationellt 945 Varumärken 224 Nyheter 2692 Pro 3504
Under Armour försäljning har inte levt upp till förväntningarna den senaste tiden. En av anledningarna sägs vara att man inte lyckats möta kunden efterfrågan på både mode och funktion.

Cos installation erbjuder kontemplation

  Pro 3504 Design 217 Kundupplevelser 99 Mode 188
Londonbaserade designbyrån Studio Swine har släppt en teaser på ett kommande samarbete med modekedjan Cos. I samband med Milan Design Week skapar varumärket en installation. Projektet ska inrymmas i en före detta biograf.

Därför slutar Ralph Laurens svenske VD

  Nyheter 2692 Mode 188 Pro 3504 Personer 42
Efter långa diskussioner med grundaren är nu beslutet fattat. Ralph Laurens VD, svenske Stefan Larsson, kommer att lämna företaget den 1 maj.

Zalando satsar vidare på Bread & butter

  Internationellt 945 Nyheter 2692 Pro 3504 Mode 188
Förra året var det premiär för konsumentfestivalen Bread & Butter by Zalando. Nu berättar företaget att en andra upplaga går av stapeln 1–3:e september i Berlin.  Bread & Butter samlar modemärken i Europa för att fira in höstsäsongen och visa upp de senaste trendenserna inom mode, musik och mat. Årets motto är Bold, förra årets tema … (läs mer)

”Det är avgörande att vara en early adopter”

  Pro 3504 Ny teknik 308 Måsteläsning 128 Mode 188
Hon var en av de första att arbeta med sociala medier. Hon har skapat framtidens butik. Hon införde begreppet See now, buy now. Modeskaparen Rebecca Minkoff berättar varför hon värnar om att ligga i framkant.

Selfridges storsatsar på hållbart mode

  Internationellt 945 Pro 3504 Hållbarhet 104 Mode 188
Åtta olika varumärken tar sig an var sitt material. Brittiska Selfridges gör en storsatsning på hållbart mode, det gör avtryck i skyltfönster, butik och sociala medier.

Zara gör satsning på outletkedja

  Mode 188 Internationellt 945 Pro 3504 Butikskoncept 505
Zara har skapat ett outletkoncept där priserna ligger avsevärt lägre. En nyligen uppdaterad hemsida och nyanställda designers gör att det nu spekuleras om en internationell lansering.

Missguided öppnar fler fysisk butiker

  Mode 188 Nya butiker 807 Pro 3504 Nyheter 2692
Onlinevarumärket Missguideds fysiska butikskoncept har redan blivit en snackis. Inte minst för sin nyskapande inställning till visual merchandising. Nu står det klart att man inom kort öppnar fler butiker.

Världens första Svanenmärkta jeans

  Hållbarhet 104 Produktutveckling 230 Nyheter 2692 Pro 3504
Nu lanseras världens första Svenenmärkta jeans. Samtliga delar av byxorna, arbetsförhållanden och förpackningar har godkänts enligt de högt ställda kraven.

”Vi gör ingen märkvärdig reklam”

  Internationellt 945 Hållbarhet 104 Mode 188 Pro 3504
"Vi gör ingen märkvärdig branding, ingen dyr reklam." För första gången har Primark nu börjat prata om hur man kan hålla så låga priser, och samtidigt bedriva en hållbar verksamhet.

Sarah Jessica Parker öppnar sin första butik

  Mode 188 Nyheter 2692 Personer 42 Pop up 94
Skådespelerskan Sarah Jessica Parker öppnar nu sin första egna modebutik under varumärket SJP. Flera etableringar är redan planerade. Sarah lanserade för cirka två år sedan ett eget varumärke inom mode, SJP. Det handlar framförallt om sko och hittills har man sålt sina produkter via en rad välkända butiker. Bland annat innefattar det Amazon Fashion, Bloomingdale’s, Nordstrom. Neiman Marcus, Sak’s Fifth … (läs mer)