Kundlounge hjärtat i Ashleys nya butik

Med ett helt nytt koncept tar pånyttfödda Ashley Stewart sats inför framtiden. I den första nya butiken sedan 2013 erbjuder man extra stora provrum och en social kundlounge.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ashley Stewart 1


Digital signage personaliseras i realtid

  Visual Merchandising 100 Ny teknik 319 Pro 3599
Nu lanseras ett nytt system med personaliserade filmer och erbjudandenr via digital signage. Budskapen skräddarsys efter kunderna som passerar, och testerna visar på säljlyft för hela avdelningen.

En exklusiv doft av Oman mitt i Milano

  Pro 3599 Internationellt 966 Visual Merchandising 100 Design 226
Varumärket Amouage, med ursprung i Oman, finns bland de varumärken som just nu trotsar butiksdöden. I Milano har man öppnat en butik i de mest exklusiva konstkvarteren.

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

  Pro 3599 Undersökningar 276 Nyheter 2778 E-handel 673
En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Här öppnar Nordens första Coca Cola Store

  Nya butiker 842 Nyheter 2778 Pro 3599
En helt ny godisbutik i fabriksformat, en restaurang där cocktails står i centrum, ett grädderi med galetter, nygjorda churros och Nordens första Coca-Cola Store kommer att stå klara när man öppnar portarna lördagen den 29 april.

Nya musikupplevelser i butik

  Kundupplevelser 113 Nyheter 2778
Sonos och Grandpa har sedan en tid samarbetat för att låta musiken lyfta kundupplevelsen i butiken. Nu utvecklar de samarbetet med ett nytt musikkoncept. Detta i samband med att Sonos kommer att finnas till försäljning i livsstilskedjan Grandpas butiker samt online. Musikkonceptet innefattar Grandpas personal som blir musikambassadörer, de bjuder in kunderna till en musikupplevelse … (läs mer)

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Nyheter 2778 Måsteläsning 137 Analys 22 Pro 3599
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Visualisering av produkter i 3-D

  E-handel 673 Visual Merchandising 100 Ny teknik 319 Pro 3599
Ett svensk företag lanserar nu en lösning för visualisering av produkter i 3-D. Tekniken är anpassad för att fungera såväl i desktop som i mobilen.

Satsar på upplevelsebaserade flaggskepp

  Nyheter 2778 Butikskoncept 525 Köpcentrum 425 Nya butiker 842
Invigningen av Kicks i Femman i Göteborg är startskottet för satsningen på exklusiva flaggskeppsbutiker i Norden. Tjänster och events har en central roll i konceptet. Butiken är 1 100 kvadratmeter stor, och tanken är att här ska den skönhetsintresserade hitta produkter, inspiration och tjänster. Samarbete med artist Enligt Kicks erbjuder man Nordens största bredd på … (läs mer)

Tekniken handlarna helst vill ha

  Undersökningar 276 Ny teknik 319 Pro 3599
En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Hög etableringstakt för Flying Tiger

  Nyheter 2778 Pro 3599 Internationellt 966 Nya butiker 842
Den danska kedjan Flying Tiger Copenhagen har en mycket intensiv etableringstakt. Nu öppnar man sin första butik i trendkänsliga Brooklyn.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Konsumentbeteende 220 Pro 3599 Undersökningar 276
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  E-handel 673 Pro 3599 Nyheter 2778 Undersökningar 276
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Konsumenten positiv till AI-personalisering

  Pro 3599 E-handel 673 Undersökningar 276 Kundupplevelser 113
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.

Nya strategier i framtidens köpcentrum

  Trender 351 Måsteläsning 137 Pro 3599 Köpcentrum 425
Man har övergivit traditionell merchandising. I stället erbjuds storytelling och upplevelser som passar kundernas intressen. Så här bygger vinnaren av World Retail Awards framtidens köpcentrum.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Logistik 69 Trender 351 Nyheter 2778 Pro 3599
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Här öppnar Max sitt nya flaggskepp

  Nyheter 2778 Pro 3599 Cityhandel 128 Nya butiker 842
I september öppnar Max Hamburgare sin tredje restaurang i Stockholm med cityläge. Ombyggnationen till en Max restaurang med det nya Wingårdhs konceptet påbörjas inom kort.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Nyheter 2778 Konsumentbeteende 220 Pro 3599 Undersökningar 276
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  E-handel 673 Internationellt 966 Pro 3599 Omnichannel 238
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.

Nya intäktsmöjligheter via delningsekonomi

  Nya butiker 842 Hållbarhet 114 Trender 351 Nyheter 2778
Uber och Airbnb är något av delningsekonomins flaggskepp. Men nu börjar en av vår tids tyngsta trender sprida sig även till traditionella varumärken. Husqvarnas nya satsning i Bromma Blocks är ett exempel på detta.

Second hand kryddar med egna favoriter

  Pro 3599 Nyheter 2778 Nya butiker 842 Butikskoncept 525
Modebutiken Aplace har öppnat second hand-butiken “Pearl” på Långholmsgatan i Stockholm. Sortimentet kommer att kretsa kring skandinaviska- och internationella premium modevarumärken.