Den nya tidens retail lyssnar och agerar

Den nya tidens retail lyssnar och agerar

En ny undersökning visar vilka varumärken som upplevs som mest inkluderande. Ett av dem har nu lyssnat extra noga – och låtit internet skapa en kampanj.

Augmented reality – en port till metaverse

Augmented reality – en port till metaverse

Närmare åtta av tio konsumenter har testat augmented reality. Detta enligt en ny rapport där man också menar att AR är en port in i metaverse.

En av tre har handlat via sociala medier

En av tre har handlat via sociala medier

Social commerce är ett av detaljhandelns hetaste buzzwords. En av tre konsumenter i Norden har shoppat via sociala medier, enligt en ny undersökning.

Svenska konsumenter vill se digital relevans

Svenska konsumenter vill se digital relevans

Personalisering avgörande för digital marknadsföring. Svenskarna vill se budskap kopplade till sina behov. Det visar ett pågående forskningsprojekt.

Kunden vill se andras omdömen – även i butik

Kunden vill se andras omdömen – även i butik

Två år av e-handel har lett till höjda förväntningar på upplevelsen i fysiska butiker. Ett exempel är den ökade efterfrågan på användargenererat innehåll.

”Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar”

”Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar”

Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar när samhället öppnar upp. Det menar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Personalisering viktigare än någonsin

Personalisering viktigare än någonsin

Företag som kommer nära konsumenterna via insikter och personalisering har en snabbare tillväxt än andra. Här är de viktigaste åtgärderna.

Högsta halvårsnoteringen för e-dagligvaror

Högsta halvårsnoteringen för e-dagligvaror

E-handelsandelen för januari var den största uppmätta under det senate halvåret.

Lokalt och hållbart i Post Corona Retail

Lokalt och hållbart i Post Corona Retail

En ny studie visar att svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart än innan pandemins utbrott. Man vill se mer vägledande information i butikerna.

Nio beteenden som särskiljer generation Z

Nio beteenden som särskiljer generation Z

Uppkopplade, engagerade och villiga att göra research inför köp. Här är nio fakta kring beteendet i en allt mer betydelsefull ålderskategori.