Här är tekniken konsumenten efterfrågar

  Måsteläsning 128 Undersökningar 260 Nyheter 2704 Pro 3514
Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Så når du generation Z via nya kanaler

  Konsumentbeteende 212 Nyheter 2704 Undersökningar 260 Måsteläsning 128
Generation Z spenderar mycket tid på sociala medier, och det är också där man vill shoppa. En ny undersökning kartlägger en ålderskategori som skiljer sig markant från övriga. Även från millennials.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Omnichannel 235 Undersökningar 260 Måsteläsning 128 Konsumentbeteende 212
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Personalen nyckel till bättre butiksupplevelser

  Pro 3514 Kundupplevelser 101 Konsumentbeteende 212
Professorn har sin uppfattning klar: Butikerna borde inte oroa sig så mycket för minskad trafik. Se till att locka rätt kunder och skapa berikande upplevelser. Nyckeln ligger i personalens beteende, menar han.

Vartannat köp görs från mobila enheter

  Pro 3514 Nyheter 2704 E-handel 655 Undersökningar 260
Hälften av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det placerar Sverige på en global tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Det visar en ny undersökning. Det är Criteo, verksamma inom datadriven och beteendebaserad annonsering, som konstaterar detta i State of Cross-Device Commerce Report. Den baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt. Ökat … (läs mer)

Varannan tänker på matsvinn redan i butiken

  Konsumentbeteende 212 Undersökningar 260 Pro 3514 Hållbarhet 104
Varannan svensk, 47 procent, bestämmer sig redan i butiken för att inte slänga mat och 63 procent av svenskarna vill veta mer om hur de kan minska sitt matsvinn.

Åtta tunga måstefakta om millennials

  Måsteläsning 128 Pro 3514 Konsumentbeteende 212
För millennials är sociala medier ett verktyg, och man gillar inte att vänta på saker och ting. Det här är generation NU. I ett utdrag från vår trendrapport Millennials ger vi här en konkret bild av en viktig målgrupp de kommande åren.

Här är upplevelserna kunden vill ha

  Konsumentbeteende 212 Pro 3514 Nyheter 2704 Måsteläsning 128
Upplevelser ska rädda de fysiska butikerna, det verkar råda konsensus kring detta inom detaljhandeln. Men vad vill kunden egentligen ha? Det har kartlagts i en ny undersökning.

Gen X mer fast i sociala medier än millennials

  Pro 3514 Undersökningar 260 Sociala medier 80 Konsumentbeteende 212
Millennials är fast i sociala medier. Det är ju sen gammalt. Trodde vi ja, nu visar en undersökning att de riktiga storanvändarna finns bland generation X. Så här når du dem.

”Dagligvaror digitaliseras mycket snabbt”

  Måsteläsning 128 E-handel 655 Konsumentbeteende 212 Undersökningar 260
Försäljningen av dagligvaror digitaliseras snabbare än vad som skett i andra branscher. Och för att lyckas med mat online finns sex nyckelfaktorer att hålla koll på.

Självscannare är mer lojala kunder

  Pro 3514 Undersökningar 260 Konsumentbeteende 212 Nyheter 2704
Sex av tio kunder självscannar när de handlar i en livsmedelsbutik. Och självscanning ger återkommande kunder samt fler medlemmar till kundklubben. Det visar en undersökning.

Så når du fram till nostalgiska Gen X

  Pro 3514 Konsumentbeteende 212 Undersökningar 260
Generation X, någon som kommer ihåg dem efter allt prat om millennials? Faktum är att det är en väldigt köpstark målgrupp. Om än lite nostalgisk.

Matkedja bygger om – vill rädda hälsan

  Trender 344 Konsumentbeteende 212 Pro 3514 Nyheter 2704
Dagligvarukedjan planerar nu att disponera om gångarna och produkterna i butiken. Anledningen är att man vill få kunderna att äta mer grönsaker och mindre kött.

Psykologiska faktorer styr mer än pengar

  Pro 3514 Undersökningar 260 Konsumentbeteende 212
Psykologiska faktorer är mer avgörande än pengar för att människor ska ändra sitt beteende. Sociala normer är den enskilt största drivkraften, enligt professor Per Kristensson.

Så når du digitala generation Z

  Konsumentbeteende 212 Undersökningar 260 Måsteläsning 128 Pro 3514
Det är en generation som fötts direkt in i den digitala tidsåldern. Trots detta föredrar de att handla i fysiska butiker, det visar en ny undersökning. Läs om studien – och åtta tips för hur du når generation Z.

Ge kunden kontroll – öka försäljningen

  Pro 3514 Kundupplevelser 101 Konsumentbeteende 212 Undersökningar 260
Ögonkontakt och allt för ivrig service leder till minskad försäljning. Men kan du i stället ge kunden kontroll, då ökar den. Det visar flera studier.

”Vinnarna integrerar sin verksamhet”

  Omnichannel 235 Nyheter 2704 Pro 3514 Konsumentbeteende 212
De vinnande kedjorna har några gemensamma nämnare. Förmågan att kombinera det digitala och det fysiska är avgörande. Det hävdade Rod Sides, retailansvarig på Deloitte, under Retail’s Big Show i New York.  Den tekniska utvecklingen och konsumenternas nya beteenden har ändrat spelreglerna. Det konstaterade Rod Sides, ansvarig för Retail, Wholesale och Distribution, på Deloitte LLP under Retail’s … (läs mer)

Så vill millennials ha sina butiker

  Undersökningar 260 Måsteläsning 128 Pro 3514 Design 218
Millennials gillar ordning och reda i butikerna. Det ska vara lätt att navigera och dessutom vill man gärna ha lite roligt när man shoppar. Här är sju viktiga ingredienser för att de ska trivas riktigt bra.

Var tredje konsument vill checka in i butik

  Pro 3514 Konsumentbeteende 212 Nyheter 2704 Ny teknik 309
Konsumenter är positiva till tekniska lösningar som en del av shoppingen, en av tre kan tänka sig att checka in i butiken. Det visar en undersökning från Visma genomförd av Sifo.

Omnichannel ger ökat sälj och högre lojalitet

  Måsteläsning 128 Undersökningar 260 Pro 3514 Omnichannel 235
Omnichannel leder till att kunderna spenderar mer, och dessutom blir man mer lojala. Det visar en undersökning bland 46 000 konsumenter. Samma studie visar också att tre av fyra använder flera kanaler när de shoppar.