Hemköp lanserar pant på plastpåsar

Som första dagligvarukedja inför Hemköp pant på plastpåsar. ”Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp.

Pilotprojektet startar i butiken vid Torsplan i Stockholm.

En naturlig utveckling

Som svensk mataktör var Hemkop först i branschen med att införa förnyelsebara plastpåsar gjorda på sockerrör. Med pantsystemet går Hemköp ett steg längre och tar nu även ansvar för återvinningen.

– Vi ser det här som en naturlig utveckling av att vi på Hemköp alltid har strävat efter att att ta ansvar för miljön på ett inspirerande sätt. Faller det här väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler av våra butiker, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

Så här fungerar det

Kunden använder sin Hemköpspåse så många gånger den önskar. Därefter pantas den i kassan och genererar en krona som dras från köpesumman. Kunden stoppar påsen i ett återvinningskärl och Hemköp återvinner plasten som blir till nya påsar. Max tio påsar kan pantas per köp.

Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. För varje påse som säljs i butiken vid Torsplan men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till organisationen Städa Sverige som sanerar plast från hav, sjöar och städer. Ett av Städa Sveriges initiativ är att städa längs Brunnsviken som ligger nära butiken vid Torsplan.

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp, ser plastpåsarna som ett samhällsproblem.

80 påsar per person

– Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem. I Sverige förbrukar vi 80 plastbärpåsar per person och år, en siffra som ska halveras till år 2025 enligt ett EU-direktiv. För att nå dit är det bra om fler återanvänder sina påsar många gånger och sedan pantar dem istället för att använda som soppåsar. Tunnare påsar på rulle passar bättre som soppåsar då mindre plast går till förbränning, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp.