Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Analys 22 Pro 3596 Måsteläsning 137 Nyheter 2780
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

10 trender som ritar om retailkartan

  Måsteläsning 137 Trender 351 Pro 3596 Analys 22
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.

15 tunga e-handelstrender 2017

  Pro 3596 Måsteläsning 137 Analys 22 Trender 351
Fler automatiska chattar, smartare algoritmer och bättre upplevelser är viktiga ingredienser under det kommande året. Men den viktigaste företeelsen är den som verkligen kommer förändra e-handelns framtid. Här är 15 tunga e-handelstrender.

Pensionera inte begreppet omnichannel!

  Nyheter 2780 Analys 22 Trender 351 Måsteläsning 137
Jag hör en del kommentarer om att Omnichannel är passé. Låt oss en gång för alla avfärda det som en elitistiskt jargong. För ingenting kunde vara med felaktigt. Den som kan bevisa motsatsen är välkommen att höra av sig. När ni nyktrat till.

Butiken är död, länge leve den nya butiken!

  Analys 22 Omnichannel 238 Undersökningar 275 Pro 3596
Olyckskorparna kraxar för full hals: Butiken är död! Och det är sant, men samtidigt växer den nya tidens butik fram, som en metamorfos mellan den digitala och fysiska handeln. Så här ser den ut.

Därför är Starbucks nya klädkod betydelsefull

  Pro 3596 Kundupplevelser 113 Analys 22 Design 225
Det kan tyckas vara ett marginellt beslut. Men Starbucks nya klädkod kan komma att påverka hur både kaffet, kaféupplevelsen och varumärket upplevs.

Tre tunga huvudtrender att hålla koll på

  Pro 3596 Måsteläsning 137 Trender 351 Analys 22
Teknik med den här gemensamma nämnaren är framtiden, målgruppen som gör dig till vinnare och vikten av nya kontaktytor. Här är trenderna som sätter tonen i detaljhandeln framöver.

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

  Trender 351 Måsteläsning 137 Pro 3596 Analys 22
Aldrig har innovation och nytänkande varit så hett i detaljhandeln – men att genomföra förändringarna är inte alltid så lätt. Här är de åtta ämnesområden det pratas mest om i den disruptiva handeln just nu.

Detaljhandelns dolda trender

  Pro 3596 Analys 22 Trender 351 Omnichannel 238
Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.

Nu kommer den muslimska modevågen

  Analys 22 Måsteläsning 137 Trender 351 Mode 195
Troligen har vi bara sett början. Den muslimska modevågen innehåller stora affärsmässiga möjligheter för internationell detaljhandel.

”Detaljhandeln bör byggas på nätverk”

  Undersökningar 275 Analys 22 Konsumentbeteende 220
Detaljhandelns traditionella värdekedjor klarar inte av att möta framtidens behov. I en ny rapport uppmanar man detaljhandeln att se på processen som ett konsumentdrivet nätverk snarare än en linjär kedja.  i Capgemini och The Consumer Goods Forums (CGF) rapport “Rethinking the Value Chain: New Realities in Collaborative Business” konstaterar man att maktförskjutningen inom detaljhandeln har lett … (läs mer)

Detaljhandeln goes Netflix

  Trender 351 Pro 3596 Nyheter 2780 Konsumentbeteende 220
Millennials tilltalas av att dela på resurser och hyr gärna sin utrustning och sina produkter. Nu visar en ny undersökning att konsumenterna kan tänka sig att betala tusentals kronor för modeabonnemang i Netflix-stil.

EasyFoodStore utmanar med extremt lågpris

  Måsteläsning 137 Nya butiker 841 Analys 22 Internationellt 965
Lågpriskedjor som Lidl och Aldi har pressat priserna hårt – men helt plötsligt framstår de som påkostade färskvaruspecialister. Grundaren bakom EasyJet lanserar nu EasyFoodStore, ett extremt lågpriskoncept skapat för arbetslösa och lågavlönade. Rösterna går i sär om huruvida detta är en gamechanger eller en satsning dömd att misslyckas.

Framtiden är här – åtta tekniktrender i detaljhandeln

  Konsumentbeteende 220 Trender 351 Måsteläsning 137 Ny teknik 318
Analyser i realtid i fysiska butiker, big data som gifter sig, nya världar med Virtual Reality och helt friktionsfria automatiska betalningar. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går fort nu, här är åtta tekniktrender du bör ha koll på.

10 trender som formar framtidens retail

  Konsumentbeteende 220 Omnichannel 238 Pro 3596 Analys 22
”And the first one now, Will later be last, For the times they are a-changin’.” Bob Dylans text från 1964 känns på flera sätt mer aktuell än någonsin. Så också i detaljhandeln. Här är tio pågående trender som formar morgondagens detaljhandel.  I USA har kedjor som Seal, RadioShack, Zulily och C. Wonder antingen gått i konkurs … (läs mer)

Fem nyckeltrender inom retail

  Analys 22 Pro 3596 Måsteläsning 137 Trender 351
Starten har gått! Morgondagens detaljhandel är redan här, och ingenting blir någonsin sig likt. Inga kassor, en omslutande digital närvaro och en ständigt pågående storytelling med dig i huvudrollen. Här är fem nyckeltrender inom retail. Köpbeslutet, yes or no. De där sista impulserna är så avgörande för att kunden verkligen ska bestämma sig för att … (läs mer)

Så förändrar Real Time Retail detaljhandeln

  E-handel 672 Analys 22 Undersökningar 275 Trender 351
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.

Den passiva butiken är död – länge leve den aktiva!

  Trender 351 Produktutveckling 234 Måsteläsning 137 Analys 22
Den fysiska butiken måste göra mycket mer än att bara fräscha upp och bygga om befintliga butikskoncept. Annars kommer man att mista dragningskraften hos en av de allra mest köpstarka målgrupperna framöver, millennials. Att skapa en aktiv butiksmiljö blir avgörande för framgång i morgondagens detaljhandel. Här är tre steg i den riktningen. Det menar John Bajorek, ansvarig för varumärken, … (läs mer)

Så förändrar omnichannel detaljhandeln

  Måsteläsning 137 Omnichannel 238 Pro 3596 Analys 22
Det växer fram en ny logik. Konsumenternas nya krav förändrar morgondagens detaljhandel – redan i dag. Här är sju områden som påverkas av förändringarna redan under 2015

Millennials är generation självbetjäning

  Trender 351 Analys 22 Konsumentbeteende 220 Pro 3596
För så kallade millennials, det vill säga de som är födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal, är tekniken en naturlig del av livet. Nu visar det sig att generationen efterfrågar självbetjäningsfunktioner i högre grad än andra åldersgrupper gör. Diskussionen om millennials inverkan på svensk detaljhandel har hittills varit mer eller mindre obefintlig. Att det … (läs mer)