15 tunga e-handelstrender 2016

E-handeln likriktas och sidornas design kommer börja likna varandra allt mer. Samtidigt sker en en utveckling mot mer personaliserade sortiment och erbjudanden, styrda av beteende och köphistorik. Här är 15 av de mest intressanta trenderna inom onlinehandeln.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Digital signage med personaliserat budskap

  Ny teknik 308 Internationellt 945 Pro 3504 Köpcentrum 414
Köpcentrumkedjan installerar nu digitala skärmar som kan identifiera demografisk data om förbipasserande – men också hur de reagerar. Det öppnar nya möjligheter att anpassa budskapen i realtid.

Media Markt lanserar tjänster för företag

  Produktutveckling 230 Pro 3504 Nyheter 2692
Media Markt har successivt lanserat nya lösningar för sina privatkunder genom åren. Nu tar man steget att erbjuda företagskunder samma hjälp och support .

Instagram rullar ut sin köpfunktion

  M-handel 106 Pro 3504 Nyheter 2692 E-handel 654
Under året som gick genomförde Instagram tester med köpfunktion direkt i appen. Nu lanseras funktionen på bredare front – så här kommer det fungera.

Nu öppnar Urban Escapes första etapp

  Pro 3504 Cityhandel 122 Handelsplatser 66 Nyheter 2692
I dag öppnades delar av kvarteret Urban Escape i Stockholm för allmänheten. En ny entré till Gallerian från Brunkebergstorg slår upp portarna och skapar nya flöden.

En livsstilsanläggning för millennials

  Nyheter 2692 Varumärken 224 Kundupplevelser 99 Pro 3504
I slutet av maj öppnar den första Jo&Joe-anläggningen. Tillsammans med surfvarumärkena Quiksilver och Roxy ska man erbjuda en helt ny upplevelse för Millennials.

Gemytlig livsstilsshopping i Alperna

  Butikskoncept 505 Mode 188 Visual Merchandising 92 Design 217
På Dorfstrasse i Wengen ligger denna pärla till konceptbutik. I det lilla huset mitt i byn erbjuder varumärket mode och livsstilsprodukter av högsta kvalitet. Kika in och låt dig inspireras!    Retail handlar inte bara om logik och effektivitet. Det här huset är snett och vint, alldeles för litet för en butik och dessutom över … (läs mer)

Ellos Group uppgraderar sin e-handel

  E-handel 654 Pro 3504 Nyheter 2692 Produktutveckling 230
Ellos Group har uppgraderat till helt nya system för sin e-handelsverksamhet. Den nya plattformen ska bland annat skapa möjligheter för personalisering. Genom lansering av den nya e-handelsplattformen ska Ellos Group stärka sin roll inom e-handel inom mode och heminredning i Norden. Detta enligt ett pressmeddelande från företaget. Möjliggör personalisering Med den nya plattformen ska man bättre kunna … (läs mer)

Egenproducerad energi driver Lugnetrondellen

  Pro 3504 Handelsplatser 66 Hållbarhet 104
Lugnetrondellen i Varberg satsar på egenproducerad solenergi. När handelsplatsen öppnar i höst finns en egen solcellsanläggning på taket som producerar 15 procent av den totala energiförbrukningen i Lugnetrondellen. – För oss som fastighetsutvecklare är det självklart att satsa på klimatsmarta energilösningar. Det ligger helt i linje med vår ambition att skapa hållbara och livskraftiga fastigheter … (läs mer)

Nu är vinylskivan tillbaka på allvar

  Nyheter 2692 Trender 344
Vinylskivans återkomst fortsätter. Från denna vecka kan man köpa vinyl i dagligvaruhandeln, bland annat på landets stormarknader. Senast det skedde var för nästan 30 år sedan.

Coop öppnar grön personaliserad butik

  Nya butiker 807 Pro 3504 Butikskoncept 505 Hållbarhet 104
I morgon öppnar Coop en ny grön butik med fokus på matglädje och hållbarhet. Boende i området kan själva bestämma över delar av sortimentet.

Intelligenta kassor bäddar för bättre kundmöte

  Butikskoncept 505 Köpcentrum 414 Nya butiker 807 Pro 3504
Personligt mottagande är i fokus när Nespresso öppnar nordens första Smart Boutique i Mall of Scandinavia. Genom en ny lösning med intelligenta sensorer minimeras tiden i kassakön.

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

  Ny teknik 308 Konsumentbeteende 212 Måsteläsning 128 Undersökningar 259
Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Nordisk Film öppnar två nya biografer

  Nyheter 2692 Kundupplevelser 99 Pro 3504 Handelsplatser 66
En nya aktör gör nu entré på den svenska marknaden. Två nya biografer ska byggas i anslutning till regionalt starka handelsplatser. En tredje är redan planerad.  I samarbete med Atrium Ljungberg öppnar nu Nordisk Film biografsalonger i Uppsala och Malmö. Satsningen har som mål att skapa ett ökat utbud på den svenska biografmarknaden. En satsning på … (läs mer)

Nya kundinsikter via Facebook Live

  E-handel 654 Sociala medier 80 Pro 3504 Kundupplevelser 99
Prenumerationstjänsten gör stor succé med sina livesändningar via Facebook. Trots stor publik handlar detta till stor del om att skaffa sig nya kundinsikter för företaget.

Miljonbelopp till forskning om kundupplevelser

  Kundupplevelser 99 Pro 3504 Nyheter 2692
Ett forskningsprojekt inleds nu där man ska utreda hur digitala tjänster kan bidra till att förbättra framtidens kundupplevelser. Forskarna har beviljats närmare fyra miljoner kronor för sitt kommande arbete. Forskare vid Karlstads universitet har beviljats 3,9 miljoner till forskning om framtidens kundupplevelser. Projektets huvudfinansiär är Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, och Handelsrådet. Digitalisering i fokus … (läs mer)

Tre av fyra vill handla i kassalös butik

  Nyheter 2692 Butikskoncept 505 Undersökningar 259 Pro 3504
Det kassalösa butikskonceptet Amazon Go rör om i retailgrytan. En ny undersökning visar att närmare 75 procent skulle handla i en butik som saknar kassor om det öppnar en sådan i närheten.

Digital plattform ska hålla koll på lastbärare

  Nyheter 2692 Ny teknik 308 Pro 3504
I maj lanseras en digital plattform som ska underlätta hanteringen av lastbärare. Det ska spara tid och pengar för producenter, grossister och butiker.

Vagabond öppnar den ny tidens skobutik

  Butikskoncept 505 Nya butiker 807 Pro 3504 Nyheter 2692
Trä, textilier, färg och en mer avdelad yta för provning skapar en loungekänsla. Dessutom saknar butiken traditionell kassa. Vagabond testar nu ett nytt butikskoncept.

Lokala favoriter i soundtrack på SKHLM

  Kundupplevelser 99 Köpcentrum 414 Pro 3504 Nyheter 2692
Som första köpcentrum har SKHLM utrustats med ett helt unikt soundtrack. Urvalet baseras på den mest populära musiken i närområdet och utgör en sömlös ljudupplevelse i centrumet

Kvik öppnar ny flaggskeppsbutik

  Cityhandel 122 Nyheter 2692 Nya butiker 807 Pro 3504
Kvik öppnar under mars en ny flaggskeppsbutik på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Butiken förväntas omsätta 30 miljoner kronor