10 trender som formar framtidens retail

”And the first one now, Will later be last, For the times they are a-changin’.” Bob Dylans text från 1964 känns på flera sätt mer aktuell än någonsin. Så också i detaljhandeln. Här är tio pågående trender som formar morgondagens detaljhandel.  I USA har kedjor som Seal, RadioShack, Zulily och C. Wonder antingen gått i konkurs … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Zulily 1


Digital signage med personaliserat budskap

  Nyheter 2692 Pro 3504 Ny teknik 308 Köpcentrum 414
Köpcentrumkedjan installerar nu digitala skärmar som kan identifiera demografisk data om förbipasserande – men också hur de reagerar. Det öppnar nya möjligheter att anpassa budskapen i realtid.

Media Markt lanserar tjänster för företag

  Nyheter 2692 Produktutveckling 230 Pro 3504
Media Markt har successivt lanserat nya lösningar för sina privatkunder genom åren. Nu tar man steget att erbjuda företagskunder samma hjälp och support .

Instagram rullar ut sin köpfunktion

  Pro 3504 E-handel 654 M-handel 106 Nyheter 2692
Under året som gick genomförde Instagram tester med köpfunktion direkt i appen. Nu lanseras funktionen på bredare front – så här kommer det fungera.

Nu öppnar Urban Escapes första etapp

  Pro 3504 Handelsplatser 66 Cityhandel 122 Nyheter 2692
I dag öppnades delar av kvarteret Urban Escape i Stockholm för allmänheten. En ny entré till Gallerian från Brunkebergstorg slår upp portarna och skapar nya flöden.

En livsstilsanläggning för millennials

  Varumärken 224 Pro 3504 Kundupplevelser 99 Nyheter 2692
I slutet av maj öppnar den första Jo&Joe-anläggningen. Tillsammans med surfvarumärkena Quiksilver och Roxy ska man erbjuda en helt ny upplevelse för Millennials.

Gemytlig livsstilsshopping i Alperna

  Pro 3504 Mode 188 Internationellt 945 Design 217
På Dorfstrasse i Wengen ligger denna pärla till konceptbutik. I det lilla huset mitt i byn erbjuder varumärket mode och livsstilsprodukter av högsta kvalitet. Kika in och låt dig inspireras!    Retail handlar inte bara om logik och effektivitet. Det här huset är snett och vint, alldeles för litet för en butik och dessutom över … (läs mer)

Ellos Group uppgraderar sin e-handel

  E-handel 654 Pro 3504 Produktutveckling 230 Nyheter 2692
Ellos Group har uppgraderat till helt nya system för sin e-handelsverksamhet. Den nya plattformen ska bland annat skapa möjligheter för personalisering. Genom lansering av den nya e-handelsplattformen ska Ellos Group stärka sin roll inom e-handel inom mode och heminredning i Norden. Detta enligt ett pressmeddelande från företaget. Möjliggör personalisering Med den nya plattformen ska man bättre kunna … (läs mer)

Egenproducerad energi driver Lugnetrondellen

  Handelsplatser 66 Hållbarhet 104 Pro 3504
Lugnetrondellen i Varberg satsar på egenproducerad solenergi. När handelsplatsen öppnar i höst finns en egen solcellsanläggning på taket som producerar 15 procent av den totala energiförbrukningen i Lugnetrondellen. – För oss som fastighetsutvecklare är det självklart att satsa på klimatsmarta energilösningar. Det ligger helt i linje med vår ambition att skapa hållbara och livskraftiga fastigheter … (läs mer)

Nu är vinylskivan tillbaka på allvar

  Nyheter 2692 Trender 344
Vinylskivans återkomst fortsätter. Från denna vecka kan man köpa vinyl i dagligvaruhandeln, bland annat på landets stormarknader. Senast det skedde var för nästan 30 år sedan.

Coop öppnar grön personaliserad butik

  Butikskoncept 505 Pro 3504 Hållbarhet 104 Nyheter 2692
I morgon öppnar Coop en ny grön butik med fokus på matglädje och hållbarhet. Boende i området kan själva bestämma över delar av sortimentet.

Intelligenta kassor bäddar för bättre kundmöte

  Nyheter 2692 Pro 3504 Nya butiker 807 Butikskoncept 505
Personligt mottagande är i fokus när Nespresso öppnar nordens första Smart Boutique i Mall of Scandinavia. Genom en ny lösning med intelligenta sensorer minimeras tiden i kassakön.

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

  Nyheter 2692 Konsumentbeteende 212 Måsteläsning 128 Ny teknik 308
Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Nordisk Film öppnar två nya biografer

  Nyheter 2692 Handelsplatser 66 Kundupplevelser 99 Pro 3504
En nya aktör gör nu entré på den svenska marknaden. Två nya biografer ska byggas i anslutning till regionalt starka handelsplatser. En tredje är redan planerad.  I samarbete med Atrium Ljungberg öppnar nu Nordisk Film biografsalonger i Uppsala och Malmö. Satsningen har som mål att skapa ett ökat utbud på den svenska biografmarknaden. En satsning på … (läs mer)

Nya kundinsikter via Facebook Live

  Kundupplevelser 99 Sociala medier 80 Pro 3504 E-handel 654
Prenumerationstjänsten gör stor succé med sina livesändningar via Facebook. Trots stor publik handlar detta till stor del om att skaffa sig nya kundinsikter för företaget.

Miljonbelopp till forskning om kundupplevelser

  Pro 3504 Nyheter 2692 Kundupplevelser 99
Ett forskningsprojekt inleds nu där man ska utreda hur digitala tjänster kan bidra till att förbättra framtidens kundupplevelser. Forskarna har beviljats närmare fyra miljoner kronor för sitt kommande arbete. Forskare vid Karlstads universitet har beviljats 3,9 miljoner till forskning om framtidens kundupplevelser. Projektets huvudfinansiär är Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, och Handelsrådet. Digitalisering i fokus … (läs mer)

Tre av fyra vill handla i kassalös butik

  Butikskoncept 505 Ny teknik 308 Pro 3504 Undersökningar 259
Det kassalösa butikskonceptet Amazon Go rör om i retailgrytan. En ny undersökning visar att närmare 75 procent skulle handla i en butik som saknar kassor om det öppnar en sådan i närheten.

Digital plattform ska hålla koll på lastbärare

  Nyheter 2692 Pro 3504 Ny teknik 308
I maj lanseras en digital plattform som ska underlätta hanteringen av lastbärare. Det ska spara tid och pengar för producenter, grossister och butiker.

Vagabond öppnar den ny tidens skobutik

  Pro 3504 Nya butiker 807 Butikskoncept 505 Nyheter 2692
Trä, textilier, färg och en mer avdelad yta för provning skapar en loungekänsla. Dessutom saknar butiken traditionell kassa. Vagabond testar nu ett nytt butikskoncept.

Lokala favoriter i soundtrack på SKHLM

  Köpcentrum 414 Pro 3504 Kundupplevelser 99 Nyheter 2692
Som första köpcentrum har SKHLM utrustats med ett helt unikt soundtrack. Urvalet baseras på den mest populära musiken i närområdet och utgör en sömlös ljudupplevelse i centrumet

Kvik öppnar ny flaggskeppsbutik

  Nyheter 2692 Nya butiker 807 Pro 3504 Cityhandel 122
Kvik öppnar under mars en ny flaggskeppsbutik på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Butiken förväntas omsätta 30 miljoner kronor